HomeNieuwsErepenning UT voor Fred van Houten

Erepenning UT voor Fred van Houten

Bij zijn afscheid als hoogleraar Design Engineering heeft prof. Fred van Houten de Erepenning van de UT ontvangen uit handen van bestuursvoorzitter Victor van der Chijs.

Fred van Houten krijgt de Erepenning, een eerbetoon dat slechts zelden wordt uitgereikt, voor zijn bijzondere inspanningen voor de Universiteit Twente. Van Houten is sinds 1978 verbonden geweest aan de UT. Hij stond aan de wieg van de succesvolle opleiding Industrieel Ontwerpen, en bekleedde lange tijd verschillende managentfuncties op de UT. De kroon op zijn werk was de opening, dit jaar, van het Fraunhofer Project Center op de campus. Dankzij een groot wereldwijd netwerk, waaronder veel contacten met de maakindustrie in Duitsland, wist Van Houten de komst van dit Center naar de campus te realiseren. Ook in de regio, onder meer als lid van het Topteam voor de Technology Base Twente, draagt Fred van Houten 'smart industry' een warm hart toe.

In zijn speech bij de uitreiking van de Erepenning, noemde bestuursvoorzitter Victor van der Chijs ook de totstandkoming van het virtual reality lab, de T-XChange samen met Thales. Volgens Van der Chijs was het VR-lab zijn tijd ver vooruit, en is het 12 jaar na de opening nog steeds actueel, bijvoorbeeld om complexe situaties te trainen in een virtuele setting.

De Universiteit Twente kent zowel de Julianapenning als de Erepenning. De Erepenning is in principe voor mensen búiten de UT met grote verdiensten voor de universiteit. Dat UT-medewerkers deze onderscheiding krijgen, is uitzonderlijk: de laatste keer was in 2011.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692