HomeNieuwsSolar Boat Twente onthult zonneboot

Solar Boat Twente onthult zonneboot

Solar Boat Twente heeft donderdagmiddag de ‘Conrad Solar Boat Twente’ onthuld bij museum de Twentse Welle in Enschede.

De 15 studenten van het team zijn al sinds september bezig met het ontwerpen en bouwen van deze boot op zonne-energie. In het Hemelvaartsweekend vindt de eerste race plaats: de Eneco Zonnebootrace in Akkrum, Friesland.

In de scheepvaart gebeurt er op het gebied van duurzaamheid veel minder dan bijvoorbeeld in de autowereld. Dat is vreemd als je weet dat ruim tachtig procent van de goederen Nederland bereikt per schip. Daarmee is de scheepvaart ook een stuk vervuilender dan bijvoorbeeld luchtvaart. Daarom besloten UT-studenten Jasper Admiraal en Hidde Pik ruim een jaar geleden dat daar wat aan gedaan moet worden. De oprichting van Solar Boat Twente was een feit. Het studententeam past de nieuwste technieken toe in een zonneboot, om zo te laten zien dat er technisch al veel meer mogelijk is dan de meeste mensen beseffen.

Draagvleugels

De Conrad Solar Boat Twente is ruim zeven meter lang en weegt ongeveer 110 kilo. De topsnelheid ligt op 45 km/h, vergelijkbaar met de snelste teams in de concurrentie. Zulke hoge snelheden zijn alleen mogelijk op draagvleugels. Dat zijn vleugels die een halve meter onder de romp bevestigd zijn en de romp vanaf een snelheid van 20 km/h boven het water uit tillen. Deze draagvleugels worden elektronisch aangestuurd: een sensor meet de positie van de boot en vervolgens worden de draagvleugels automatisch zo bijgesteld dat de boot stabiel over het water blijft ‘vliegen’.

De energie wordt opgewekt door thin-film zonnecellen. Deze cellen zijn buigbaar, waar de normale cellen ontzettend breekbaar zijn, en bovendien veel goedkoper in productie dan de zonnepanelen die nu op het dak van huizen te vinden zijn. Het is voor het eerst dat deze techniek op een zonneboot toegepast wordt, ook op zonneauto’s is deze techniek nog nooit gebruikt.

Race

Over ongeveer een week, tijdens het Hemelvaartsweekend, is de vuurdoop van de boot: de eerste race. Op het NK in Akkrum wordt op dag 1 zo’n 50 km gevaren door Friese sloten en meren. Op dag 2 staan de sprint en het ‘rondje Akkrum‘ op het programma. Het hoogtepunt van dit jaar is twee maanden later, namelijk het WK in Monaco. In de tussenliggende tijd zal veel getest en geoptimaliseerd worden, om in Monaco de beoogde podiumplaats te behalen.

Crowdfunding

Voor het vervoer van de boot naar de race in Monaco is nog een lange trailer nodig. Om deze aan te kunnen schaffen loopt momenteel een crowdfundings-campagne. Zo is het niet alleen voor bedrijven, maar voor iedereen mogelijk om mee te helpen aan innovaties in de scheepvaart. Natuurlijk is er voor elke bijdrage, hoe groot of klein ook, een bedankje, variërend van een sleutelhanger tot aan je persoonlijke boodschap op de trailer.

Solar Boat Twente bestaat uit 15 UT-studenten van de studies Werktuigbouwkunde, Electrical Engineering, Industrial Design, Technische Natuurkunde, Biomedische Technologie, Advanced Technology, Civil Engineering en International Business Administration.

Meer info: www.solarboattwente.nl
Meer info over de crowdfundingscampagne: http://www.steunutwente.nl/projecten/solar-boat-twente

Foto's: Jellien Tigelaar