HomeNieuwsZinnige Zorg Award 2017: ‘Voluit Leven’ genomineerd

Zinnige Zorg Award 2017: ‘Voluit Leven’ genomineerd

De combinatie van therapie en zelfhulp vergroot psychologische flexibiliteit

‘Voluit leven’ ontwikkeld door prof. Ernst Bohlmeijer van de Universiteit Twente en psychologe Monique Hulsbergen is een behandeling voor mensen met depressieve klachten. De focus van de behandeling ligt hier op het vergroten van psychologische flexibiliteit in plaats van enkel op klachtenreductie. Deelnemers leren moeilijke ervaringen te accepteren en te leven op basis van hun waarden. Deze werkwijze komt in aanmerking voor de VGZ Zinnige Zorg Award 2017, de publieksprijzen die zorgverzekeraar VGZ toekent aan zorgvernieuwingen die leiden tot zinnige zorg.

Stem je mee?

Wil je meestemmen? Dat kan tot en met 4 juni via www.zinnigezorgaward.nl. Voluit Leven is een van de tien genomineerde ideeën (Mindfulness bij een beginnende depressie). De tien genomineerden dingen mee naar drie prijzen: 10.000 euro voor de winnaar (gouden award), 5.000 euro voor nummer twee (zilveren award) en 2.500 euro voor de derde plaats (bronzen award). De winnaars kunnen hun prijs besteden aan zorgvernieuwing. Het Nederlandse publiek bepaalt vanaf 15 mei wie de drie finalisten zijn. Op 6 juni beoordeelt een jury de drie gekozen ideeën met de meeste stemmen.

Voluit Leven

Voluit Leven kan worden aangeboden als begeleide zelfhulp, als groepstraining en als eHealth programma. Martine Fledderus, Saskia Kelders en Wendy Pots zijn de afgelopen jaren gepromoveerd bij de Universiteit Twente op onderzoek naar de effecten van deze toepassingen. Het eHealth programma is in samenwerking met Ipportunities gemaakt en bevat veel persuasieve technologie. Voluit Leven wordt volop toegepast in de geestelijke gezondheidszorg. VGZ gaat Voluit Leven als preferente behandeling van depressieve klachten in de Basis-GGZ stimuleren omdat het bijdraagt aan doelmatige en betekenisvolle zorg. Daarmee is het een goed voorbeeld van een zorginnovatie met maatschappelijk impact.

Zinnige zorg

Voluit Leven is een voorbeeld van zinnige zorg. Samen met zorgaanbieders en andere betrokkenen maakt zorgverzekeraar VGZ werk van zinnige zorg: dat is betere zorg voor de patiënt tegen lagere kosten, gedragen door zorgaanbieders. Het kan in de zorg eenvoudiger, logischer, slimmer en met meer aandacht voor de patiënt. VGZ zoekt naar ideeën die dat mogelijk maken en zet ze met de Zinnige Zorg Awards ook graag in de schijnwerpers.

Meer informatie

Voor meer informatie over de VGZ Zinnige Zorg Awards: Dennis Verschuren, woordvoerder VGZ, 088-13131268, www.zinnigezorgaward.nl. Wilt u als journalist aanwezig zijn bij de uitreiking van de Zinnige Zorg Awards op 6 juni a.s. stuur dan een mail naar pers@vgz.nl

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)