HomeNieuwsVidi-beurs voor drie UT-onderzoekers

Vidi-beurs voor drie UT-onderzoekers

Drie UT’ers ontvangen een ‘vidi’-subsidie van NWO: Alexander van Deursen, Saskia Nagel en David Marpaung.

Een vidi-subsidie, maximaal 800.000 euro voor vijf jaar, stelt onderzoekers in staat een eigen onderzoekslijn uit te zetten en een groep samen te stellen. In deze ronde heeft de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) 89 van de 590 aanvragen gehonoreerd.

Internet of Things voor iedereen?

Alexander van Deursen gaat onderzoek doen naar Internet of Things (IoT), en dan vooral naar ons gedrag en de vaardigheden die we nodig hebben. Dreigt, net als bij andere digitale vaardigheden, een tweedeling in de samenleving en wat kunnen we doen om dit te voorkomen? Van Deursen gaat daarom naar IoT kijken vanuit individueel en sociaal-contextueel perspectief. Hij is verbonden aan de vakgroep Communicatiewetenschap van de faculteit Behavioural, Management and Social Sciences.

Zijn wij Techno-Sapiens?

Saskia Nagel gaat de relaties onderzoeken van mens en technologie. Technologieën zijn onlosmakelijk onderdeel van ons leven. Sommige technologieën zijn verlengstukken van onze geest, buiten het lichaam. De innige relatie met deze technologieën roept de vraag op wie we zijn en willen zijn. Dit onderzoek bestudeert positieve en negatieve aspecten van innige mens-technologie-relaties en ontwikkelt manieren om ze te evalueren. Saskia is verbonden aan de afdeling Filosofie, faculteit Behavioural, Management and Social Studies.

Licht en geluid in nieuwe signaalprocessor

David Marpaung gaat technologie ontwikkelen om signalen te verwerken waarin licht een bijzondere interactie aangaat met hypergeluid. Hij wil dat doen met een zogenaamde Brillouin signaalprocessor. Deze fotonische processor op siliciumnitride, die hij gaat maken in het MESA+ NanoLab, wordt naar verwachting een belangrijke component om het optische informatiespectrum zo goed mogelijk te benutten. In draadloze en optische netwerken van de toekomst zal Marpaung’s nieuwe benadering een weg vinden. David is aan de UT gepromoveerd, is nu nog post-doc aan de University of Sydney, maar hij komt voor dit nieuwe project terug naar Twente, naar de MESA+-groep Laser Physics and Nonlinear Optics, faculteit Technische Natuurwetenschappen.

Zie ook het persbericht van NWO.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692