HomeNieuwsELAN succesvol in het aanvragen van verschillende (NRO) subsidies

ELAN succesvol in het aanvragen van verschillende (NRO) subsidies

ELAN heeft de afgelopen periode drie nieuwe onderzoeksprojecten toegekend gekregen. Kim Schildkamp, Cindy Poortman, Klaas van Veen (Rijksuniversiteit Groningen) en Siebrich de Vries (Rijksuniversiteit Groningen) hebben een NRO subsidie binnengehaald voor een vierjarig project getiteld “de rol van de schoolleider bij duurzame onderwijsverbetering.

PLGs

Een korte omschrijving van dit project: Een veelbelovende manier om onderwijsverbetering tot stand te brengen is door middel van het werken in professionele leergemeenschappen (PLGs). Echter, het blijkt een uitdaging te zijn voor PLGs om duurzame onderwijsverbetering te realiseren. Leiderschap speelt hierbij een belangrijke rol. Dit onderzoek richt zich op de rol van schoolleiderschap (formeel en informeel) in het realiseren van duurzame onderwijsverbetering via PLGs en welke competenties hiervoor nodig zijn in de school.

Lesson Study

Nellie Verhoef is betrokken bij een nieuw NRO gesubsidieerd vierjarig project over Lesson Study getiteld “Professionalisering van docenten met Lesson Study in de Nederlandse context”. Dit project wordt ook samen met de Rijksuniversiteit Groningen uitgevoerd.  Een korte omschrijving van dit project: Lesson Study (LS) is een in Nederland relatief nieuwe professionaliseringsbenadering voor docenten in zowel po, vo, mbo als ho. In een LS ontwerpt een team docenten een ‘onderzoeksles’ op basis van een onderwijs- /leerprobleem, observeert deze les ‘live’, en verzamelt gegevens die gezamenlijk geanalyseerd worden om het leren van leerlingen in kaart te brengen en te verbeteren. LS is te typeren als een mengvorm van formeel en informeel leren. In dit onderzoek staat de vraag centraal of en hoe LS als mengvorm van formeel en informeel leren gevalideerd en gewaardeerd kan worden.

Begeleiding Startende Leraren

Jan van der Meij en Ingrid Breymann hebben 850.000 euro subsidie gekregen voor een driejarige verlenging van het project Begeleiding Startende Leraren. Een deel van het budget wordt besteed aan onderzoek naar de effecten van Lesson Study en videofeedback coaching op de professionalisering van leraren in de eerste drie jaren van hun beroepsuitoefening. Voor dit onderzoek wordt een promovendus aangesteld voor een periode van vier jaar.