HomeNieuwsAandeel internationale vooraanmeldingen bachelors neemt opnieuw toe

Aandeel internationale vooraanmeldingen bachelors neemt opnieuw toe

Het aantal internationale vooraanmeldingen voor bacheloropleidingen aan de Universiteit Twente nadert snel het aandeel Nederlandse.

Dat blijkt uit de cijfers over het aantal vooraanmeldingen in Studielink, het landelijke registratiesysteem voor universiteiten. Op 1 mei sloot de deadline voor Nederlandse studenten.

De Universiteit Twente zag dit jaar een flinke groei van het aantal vooraanmeldingen, 15 procent meer dan vorig jaar. Doordat het aantal internationale studenten (+26 procent) sterker steeg dan het aantal Nederlandse (+7 procent), zijn er nu bijna evenveel internationale als Nederlandse vooraanmeldingen ontvangen. 1255 van de 2730 (46 procent) vooraanmeldingen voor de 20 bacheloropleidingen komt van buiten Nederland.

De verhouding in het aantal vooraanmeldingen betekent overigens niet dat deze ook opgaat voor het aandeel buitenlandse en Nederlandse studenten dat straks aan het begin van het nieuwe collegejaar een bachelor aan de UT zal starten: doorgaans is het percentage vooraanmelders vanuit Nederland dat uiteindelijk ook echt aan de UT gaat studeren hoger.

Internationalisering

De toenemende internationalisering van de bacheloropleidingen is een landelijke trend: het totaal aantal vooraanmeldingen steeg met 11 procent, waarbij vooral het aantal potentiële studenten van buiten de EU, met een groei van 36 procent, opvalt. De ontwikkeling bij de Universiteit Twente is sterker dan de landelijke trend. Daarbij speelt een verdere vergroting van het Engelstalig aanbod en een sterkere inzet op internationale werving een rol.

Dat vertaalt zich met name bij de opleidingen die vanaf het collegejaar 2017-2018 in het Engels worden aangeboden: Mechanical Engineering zag het aantal vooraanmeldingen met 85% stijgen en Civil Engineering kent een stijging van 47 procent. Andere opleidingen die het goed doen zijn Communication Science (+66 procent), Business & IT (+47 procent) en Electrical Engineering (+47 procent). De 12 reeds Engelstalige bachelors zagen het aantal vooraanmeldingen met 11 procent stijgen, tegen 4 procent voor de zes Nederlandstalige bachelors.

Door de flinke groei van de aantallen voor opleidingen als Mechanical Engineering en Civil Engineering, maar ook Business &IT en Technical Computer Science is het aandeel technische studies in de vooraanmeldingen toegenomen. Van alle vooraanmelders koos 69 procent voor een technische UT-opleiding.

Over de vooraanmeldcijfers

Op 1 mei sloot de deadline voor Nederlandse en non-EU studenten om zich in te schrijven aan een universiteit via het landelijk registratiesysteem Studielink. De vooraanmelding wordt gevolgd door matchingsactiviteiten, waarbij studenten met de onderwijsinstellingen kijken of de gewenste studie en onderwijsinstelling een goede match is.

Tot 1 oktober hebben studenten de tijd om hun vooraanmelding te verzilveren. Dan is ook bekend hoeveel studenten daadwerkelijk het nieuwe collegejaar beginnen met hun bachelor. Studenten kunnen een vooraanmelding doen voor meerdere studies en ook zijn er diverse studies met een numerus fixus. Voor studenten uit andere Europese landen (de landen in de zogeheten Europese Economische Ruimte) is vooraanmelding nog mogelijk tot 1 juli.

Meer informatie over de ontwikkelingen van alle universiteiten vind je in het bericht van de VSNU.