HomeNieuwsUT lanceert MOOC Philosophy of Technology and Design

UT lanceert MOOC Philosophy of Technology and Design

Op 29 mei 2017 lanceert de Universiteit Twente de MOOC Philosophy of Technology and Design; een laagdrempelige en praktijkgerichte introductie in de techniekfilosofie. Tijdens deze gratis drie-weken-durende online cursus leer je, onder begeleiding van techniekfilosoof prof. dr. ir. Peter-Paul Verbeek, meer over de relatie tussen technologie, mens en samenleving en hoe je deze mede kunt vormgeven.

Technologie is doorgedrongen in alle haarvaten van onze maatschappij. In het verleden werd nieuwe technologie vooral gezien als een neutraal instrument dat onze mogelijkheden kon vergroten of ons leven kon veraangenamen. Maar ondertussen is duidelijk dat technologie niet alleen een middel is, maar dat het daarnaast ons gedrag en de manier waarop we de wereld zien beïnvloedt. Vaak meer, of in een andere mate, dan ontwikkelaars en ontwerpers vooraf beoogden.

Tijdens de MOOC leren cursisten de invloed van technologie op de mens te doorgronden en verkennen ze hoe je deze kennis kunt inzetten bij het beoordelen, ontwerpen en ontwikkelen van nieuwe technologie. Dit gebeurt aan de hand van concrete voorbeelden zoals robots, zelfrijdende auto’s en zogenoemde gedragsveranderende technologieën, zoals wegen die ons rijgedrag beïnvloeden.

Doelgroep

De MOOC duurt in totaal drie weken en vraagt een tijdsbesteding van circa vier uur per week. De cursus is bestemd voor iedereen die geïnteresseerd is in de filosofie of die professioneel een link heeft met technologie. Volgens prof. dr. ir. Peter-Paul Verbeek, hoogleraar Filosofie van Mens en Techniek en hoofddocent van de MOOC, kun je de online cursus het beste beschouwen als een laagdrempelige, en vooral praktische, inleiding in de basisvragen van de techniekfilosofie.

Hij ziet de MOOC als een ideale nieuwe manier om de laatste academische inzichten in de maatschappij te brengen. “Dat beschouw ik als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Onze kennis moet immers niet beperkt blijven tot het wetenschappelijke domein. Met onze manier van filosofie bedrijven willen we technologie en de samenleving met elkaar verbinden.”

Het DesignLab van de Universiteit Twente , waarvan Verbeek een van de oprichters is, neemt niet alleen fysiek, maar ook inhoudelijk een centrale plek in bij de MOOC. In dit lab werken onderzoekers en studenten vanuit verschillende disciplines samen aan oplossingen voor vraagstukken die verder gaan dan puur technologie. Concrete onderwerpen uit de dagelijkse onderzoeks- en ontwerppraktijk uit het lab spelen een belangrijke rol binnen de MOOC.

Aanmelden

De MOOC ‘Philosophy of Technology and Design: Shaping the Relations Between Humans and Technologies’ gaat op maandag 29 mei van start en wordt verzorgd via het platform FutureLearn. De inschrijving is reeds geopend.