HomeNieuwsVan wasmachine naar wegdek

Van wasmachine naar wegdek

Nederland heeft een nieuwe primeur. Naast apparaten, woningen en auto’s is er nu ook een label voor wegdekken. De UT speelde een belangrijke rol in de totstandkoming van het label.

Hoe duurzaam is een wegdek? En hoe veilig? Wat is de kwaliteit? Het wegdeklabel geeft inzicht in deze en meer factoren. Ideaal voor wegbeheerders en politici om gefundeerde keuzes te maken. In het buitenland is veel belangstelling voor dit in Nederland ontwikkelde instrument. Onlangs presenteerden de initiatiefnemers het concept op de Working Party on Noise van de Verenigde Naties in Genève. De belangstelling was groot.

Oogopslag

Het wegdeklabel is te vergelijken met het witgoed- en bandenlabel: in één oogopslag wordt duidelijk hoe een wegdek scoort. Wegen moeten veilig, bereikbaar, duurzaam en economisch zijn. Het wegdeklabel zorgt voor eenduidige communicatie en objectieve standaarden voor alle partijen die betrokken zijn bij de aanleg en het onderhoud van wegen.

Wegen moeten veilig, duurzaam en economisch zijn. Voor de veiligheid van een weg is het aspect stroefheid essentieel. Voor de leefbaarheid voor omwonenden is het band-wegdekgeluid belangrijk. De rolweerstand is van belang voor het milieu (CO-uitstoot) en voor de economie (brandstofverbruik). De levensduur is belangrijk voor de economie, het milieu en de omwonenden. Wegdeklabels categoriseren wegdekken voor al deze aspecten: stroefheid, geluid, rolweerstand en levensduur. Per categorie scoort een wegdek tussen de A en de G.

Wat levert het op?

De ervaring leert dat inzicht leidt tot verbetering. Zoals het energielabel voor wasmachines tot een enorme verduurzaming van witgoed heeft geleid, is de verwachting dat het wegdeklabel zal leiden tot een kwaliteitsverbetering van het wegdek. Het label zal wegenbouwers en bandenleveranciers stimuleren om hun producten zo duurzaam, veilig en stil mogelijk te maken. Om die reden kan ervan uit worden gegaan dat wegdeklabelling zal leiden tot onder andere minder ongevallen, minder geluidschermen en brandstofbesparing.

UT: meetmethoden

Het wegdeklabel is ontwikkeld door de Provincie Gelderland, Strukton Civiel, Apollo Vredestein en de Universiteit Twente. Zij hebben in de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar de interactie tussen band en wegdek. De Universiteit Twente draagt bij met de ontwikkeling van standaarden en meetmethoden en de validatie hiervan. Vanuit de UT zijn de onderzoeksgroepen Tribologie (prof. Dik Schipper) en Bouwprocesmanagement (Prof. André Doree) van de faculteit Engineering Technology betrokken. “Wij richten ons in dit project op het vergaren van kennis, managen en delen op gebied van interactie tussen autoband en wegdek”, vertelt UT-onderzoeker dr. Henny ter Huerne. “Bij dit label is met name het meten van stroefheid en het meten van rolweerstand nog een onderbelicht gebied. Wij zien als UT kansen dit naar ons toe te trekken.”

Europese belangstelling

Deze maand presenteerden de initiatiefnemers het concept op de vergadering van de Working Party on Noise georganiseerd door de Verenigde Naties in Genève. Er is belangstelling getoond vanuit de EU met betrekking tot drie invalshoeken, te weten milieu, energie en verkeersveiligheid. Ook de Europese automobielindustrie toont interesse, alsmede Japan. Medio 2017 start de provincie Gelderland met een pilot.