HomeNieuwsPrestigieuze samenwerking UT en CONACyT

Prestigieuze samenwerking UT en CONACyT

De Universiteit Twente gaat nauwer samenwerken met de nationale raad van wetenschap en technologie in Mexico (Consejo Nacional de Ciencia y Tecnologia), afgekort CONACyT.

Dankzij de samenwerking kunnen Mexicaanse topstudenten een studiebeurs ontvangen voor een masterstudie of PhD-onderzoek op de Universiteit Twente. Ook biedt CONACyT UT-studenten de kans en financiële ondersteuning om deel te nemen aan een short stay visiting program (fellowship) bij één van de topuniversiteiten in Mexico.

CONACyT

CONACyT is de organisatie die het beleid op het gebied van wetenschap en technologie voor de Mexicaanse regering opstelt. CONACyT is te zien als een combi tussen de Nederlandse Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en wetenschapsfinancierder NWO. De Universiteit Twente is na de Rijksuniversiteit Groningen de enige andere Nederlandse universiteit waar CONACyT formeel mee samenwerkt.

CONACyT geeft studiebeurzen aan Mexicaanse master- en PhD-studenten en aan studenten van partnerinstellingen. Alleen hoog gekwalificeerde studieprogramma’s in Mexico (Registry of Quality Graduate Programs, afgekort PNPC in het Spaans) zijn aangesloten. Master- en PhD-studenten van de UT krijgen dankzij de samenwerking de kans om maximaal een jaar onderzoek te doen aan de Universidad Autónoma de Mexico (UNAM). Dit is de grootste onderzoeksuniversiteit van Latijns-Amerika (300.000 studenten) en nummer vier in de prestigieuze QS Latin America University Ranking. UNAM wordt tevens bezocht door de UT-delegatie die momenteel in Mexico is, om zo de bestaande banden te versterken. Ook de Tecnologico de Monterrey, waar de UT al jaren een goede relatie mee heeft, is onderdeel van het bezoek.

Mijlpaal

“De samenwerking met CONACyT is een belangrijke stap om de doelstellingen uit de  internationaliseringsvisie van de UT te behalen”, zegt UT-collegevoorzitter Victor van der Chijs, die de samenwerking in Mexico ondertekende. “We willen de banden met Latijns-Amerika verstevigen en CONACyT is een belangrijke partner. Het wetenschaps- en technologiebeleid van de Mexicaanse regering focust zich momenteel onder meer op de thema’s water en energie. Daarin blinkt de UT uit en dat erkent CONACyT. We zijn trots op deze mijlpaal.”