HomeNieuwsBatavierenrace dit jaar met vluchtelingenteam

Batavierenrace dit jaar met vluchtelingenteam

Op zaterdag 29 april vindt de 45e editie van de Batavierenrace plaats, de grootste estafetteloop van de wereld. Tijdens de race rent er een speciaal vluchtelingenteam mee.

De Batavierenrace van Nijmegen naar Enschede is de grootste estafetteloop van de wereld. Het Batavierenfeest dat na de race plaatsvindt op de campus van de Universiteit Twente is het grootste studentenfeest van Europa.

Studentorganisator Ellen Bourgondiën: “Ik heb altijd een zwak gehad voor mensen in de samenleving die het minder hebben. Ik voel de behoefte om te helpen. Van daaruit wilde ik graag een vluchtelingenteam mee laten lopen. De vluchtelingen hebben zoveel ellende meegemaakt, ik wil ze een leuke ervaring bezorgen. Zo kunnen ze samen met leeftijdsgenoten ontspannen en plezier hebben en zien dat studeren leuk is. Hopelijk vergeten ze dan even de ellendige situatie waarin ze zich bevinden. De vluchtelingen volgen een vooropleiding voor het MBO. Wie weet schoppen ze het uiteindelijk nog tot de Universiteit.”

Meelopen?

De vluchtelingen lopen samen met studenten van AIESEC, de vereniging die studenten ontwikkelt tot jonge leiders door middel van het aanbieden van wereldwijde professionele stages, vrijwilligersprojecten en bestuursposities. Wil je meelopen? Er zijn nog etappes over om kennis te maken met vluchtelingen en samen te lopen in een team. Aanmelden kan via twente@aiesec.nl.

Bijzondere sfeer

Het feest is vrij toegankelijk voor iedereen. Er worden zo’n 10.000 feestgangers verwacht. Organisator Jelmer van Straelen: “Tijdens de Batavierenrace, maar ook op het feest, hangt er een hele gemoedelijke, vreedzame sfeer. Het is de charme van met zijn allen wel of niet trainen, een nacht doorhalen, rennen en daarna een groot feest. In combinatie met de gigantische camping op de UT-campus waar 3500 mensen overnachten, geeft dit een hele bijzondere sfeer. Alles wordt georganiseerd door een grote groep vrijwilligers en medewerkers van de UT en daarbuiten.”

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)
K. Hovestad (Kim)
Persvoorlichter (aanwezig ma, di-ochtend, do)