HomeNieuwsEscape Room UT-studenten bij GeoFort

Escape Room UT-studenten bij GeoFort

De Escape Room die vorig jaar door studenten op de campus van de Universiteit Twente werd geplaatst, heeft een vervolg gekregen bij GeoFort in Herwijnen (Utrecht).

GeoFort werd afgelopen zomer verkozen tot beste kindermuseum ter wereld. De ongekend succesvolle Escape Room, opgezet door studievereniging Inter-Actief (Technische Informatica, Business & IT), krijgt daarmee een mooi, openbaar vervolg. In twee sfeervolle ruimtes van een voormalig fort gaan bezoekers aan de slag met het oplossen van (wiskundige) uitdagingen die bedacht zijn door de studenten.

Een Escape Room is een dynamisch puzzelspel waarbij een team van maximaal zes personen wordt opgesloten. Alleen door de puzzels binnen een bepaalde tijd op de lossen, kunnen zij ontsnappen. Inter-Actief haakt vanuit de eigen discipline aan op de populariteit van escape rooms.

726 UT-bezoekers

“Escape Rooms vind je tegenwoordig overal, maar die van ons is uniek door zowel het thema als het wetenschappelijk onderzoek dat eraan is gekoppeld”, vertelt UT-student Rien Heuver. “Erg tof dat onze escape room nu geplaatst is bij GeoFort. Op de UT was het aanvankelijk de bedoeling dat de escape room drie weken zou staan. De interesse was gigantisch en we hebben deze periode verlengd en bleven tot laat in de avond open. Uiteindelijk ontvingen we 142 teams met in totaal 726 UT-medewerkers en studenten. Ik hoop dat het bij GeoFort net zo’n succes wordt.”

Think like Turing

Met het thema ‘Think like Turing’ staat de Escape Room in het teken van Alan Turing. Deze Britse wiskundige en informaticus werkte in de Tweede Wereldoorlog voor de Britse crypto-analytische dienst, die als doel had onderschepte gecodeerde berichten van de Duitsers te ontcijferen. Turing slaagde erin om als één van de eersten de Duitse Enigma-codes te breken waardoor de Geallieerden uiteindelijk de oorlog zouden winnen.
De deelnemers aan de Escape Room zijn oorlogsgevangenen in een Duitse cel. Hun taak is simpel, maar uitdagend: los alles puzzels op en ontsnap met belangrijke informatie over de Duitsers. De escape room is bij GeoFort aangepast naar een geo-thema en heeft de naam ‘War Escape’.

Sociometric Badges meten samenwerking

De Escape Room van Inter-Actief werd op de UT ook ingezet door Stijn de Laat, onderzoeker bij de vakgroepen Onderwijskunde (OWK) en Psychologie voor Conflict Risico en Veiligheid (PCRV). De Laat onderzoekt persoonlijkheidskenmerken, hechtheid van het team en interactiepatronen zoals opsplitsen van een groep.  “In een Escape Room moeten deelnemers veel met elkaar samenwerken om succesvol te zijn. Dit biedt een unieke kans om meer inzicht te krijgen in teamprocessen”, vertelt De Laat. Hij deed dit met Sociometric Badges. Hiermee kan teameffectiviteit veel objectiever gemeten worden dan bijvoorbeeld met achteraf in te vullen vragenlijsten. De Laat analyseert momenteel zijn data.

GeoFort

GeoFort is een educatieve attractie op een fort in de Nieuwe Hollandse Waterlinie op het gebied van cartografie en navigatie. Op GeoFort maakt de bezoeker kennis met oude en nieuwe geotechnieken in de GeoExperience, het ‘intelligent’ doolhof en de Vleermuisspeurtuin.
Tijdens het jaarlijkse Ecsite (Europese netwerk van science centra en musea) Congres won GeoFort afgelopen zomer de Children in Museums Award 2016, een prestigieuze internationale prijs. Volgens de jury weet GeoFort de potentieel droge onderwerpen waar het zich op richt heel direct, sociaal en leuk over te brengen. ‘Kinderen leren er al doende, terwijl ze lol hebben’, aldus de jury.

Living Smart Campus

De Escape Room is één van de projecten van Living Smart Campus (LSC) van de Universiteit Twente, het programma gericht op campusontwikkeling. LSC bestaat uit een verzameling projecten waarbij de campus gebruikt wordt als living lab. Die projecten kunnen vanuit het onderzoek komen, maar ook vanuit het onderwijs, de ondersteuning of een studenteninitiatief zijn.
Meer info: www.utwente.nl/livingsmartcampus

De Escape Room ‘Think like Turing’ is bij GeoFort omgedoopt tot ‘War Escape’ en is toegankelijk voor groepen van maximaal acht personen en vanaf 15 jaar. Deelnemers krijgen maximaal een uur de tijd om te ontsnappen.

Meer info en tickets voor War Escape bij Geofort.