HomeNieuwsVijf masters krijgen predicaat Topopleiding

Vijf masters krijgen predicaat Topopleiding

Vijf masteropleidingen van de Universiteit Twente hebben in de editie 2017 van de Keuzegids Masters, die op 28 februari uitkomt, het predicaat Topopleiding toegekend gekregen.

Dat is twee meer dan in 2016. Het gaat om de opleidingen Applied Physics, Chemical Engineering, Geo-information Science and Earth Observation, Sustainable Energy Technology en Technical Medicine.

Voor Applied Physics en Geo-information Science and Earth Observation betekent het een voortzetting van de topstatus, voor de overige drie opleidingen is de erkenning nieuw ten opzichte van vorig jaar. Electrical Engineering raakte de status van topopleiding kwijt, maar blijft desondanks als hoogste scoren van alle vergelijkbare opleidingen in Nederland.

Oordeel studenten en experts

De Keuzegids Masters wordt jaarlijks opgesteld aan de hand van kwaliteitsbeoordelingen van studenten in de Nationale Studenten Enquête en van experts van keuringsinstantie NVAO. Er wordt gekeken naar aspecten als de ervaren kwaliteit van docenten, het aantal contacturen, de faciliteiten en het niveau van het programma en de afgestudeerden. De kwaliteit van de faciliteiten alsmede de communicatie worden door de UT-studenten benoemd als sterke punten van de universiteit. Verbetering is mogelijk op het aantal contacturen, waarover studenten minder tevreden zijn.

Opleidingen krijgen een score op een schaal van 20 tot 100, waarbij alle opleidingen die meer dan 76 punten krijgen het stempel Topopleiding ontvangen. Geo-information Science and Earth Observation kreeg een score van liefst 82, zes punten meer dan vorig jaar, en behaalde daarmee de hoogste score van alle UT-opleidingen. Daarna volgen Applied Physics (80 punten), Technical Medicine en Chemical Engineering (beiden 78) en Sustainable Energy Technology (76).

Overall score

De 61 punten die de diverse masteropleidingen gemiddeld kregen, betekent een tiende positie van de zestien universiteiten in Nederland. Dit is een lichte daling ten opzichte van vorig jaar, toen de UT met 62 punten een gedeeld zevende plek innam. Negentien opleidingen verbeterden zich ten opzichte van vorig jaar, tegenover vijf dalers en drie opleidingen die een gelijk aantal punten haalde als in 2016.

Rector Magnificus Thom Palstra kwam de opleidingen feliciteren. Uiteraard met taart.

Thom Palstra, Rector Magnificus van de Universiteit Twente: “Ik ben trots op het feit dat 12 van de 27 masteropleidingen als beste scoren in hun categorie en dat het merendeel van de opleidingen zich heeft verbeterd. Dat laat zien dat we in de breedte sterk zijn en is een erkenning voor de wijze waarop we inzetten op het verbeteren van ons onderwijs. Er is altijd ruimte voor verbetering. We gaan samen goed kijken waar die ruimte is en laten daarbij de adviezen van de studenten en de professionals zwaar wegen.”

De opleiding Business Information Technology kende dit jaar een spectaculaire stijging van liefst 16 punten, waardoor het nu 70 punten scoort. Ook Industrial Engineering en Management kende een grote stijging, van 14 punten naar 74. Electrical Engineering, vorig jaar met 82 punten nog de hoogst scorende opleiding van de UT, kreeg er dit jaar 68, en ook Psychology (van 58 naar 48) kende een relatief grote daling van de waardering.

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)