HomeNieuwsOnderzoek naar optimale inzet van genetische testen voor ‘immunotherapie’ bij kanker

Momenteel komen er in toenemende mate nieuwe, vaak dure, medicijnen tegen kanker op de markt.

Behandelingen die nu worden gegeven werken slechts voor een deel van de patiënten, wat betekent dat het medicijn, met alle bijwerkingen en hoge kosten, bij een deel van de patiënten niet effectief is. Ontwikkelingen op het gebied van het analyseren van DNA met behulp van ‘Next Generation Sequencing (NGS)’ maken het mogelijk om mutaties in kaart te brengen en daarmee een betere selectie te maken voor bijvoorbeeld immunotherapie. De behandeling is met deze techniek beter afgestemd op de individuele patiënt. Op dit moment is er echter nog een grote variatie tussen ziekenhuizen in Nederland in het gebruik en type van NGS. Hierdoor worden de behandelmogelijkheden nog niet optimaal ingezet.

Het Center for Personalized Cancer Treatment (CPCT) in samenwerking met een Health Technology Assessment (HTA) netwerk in Nederland, waarin de Universiteit Twente is vertegenwoordigd, ontvangt gezamenlijk ruim anderhalf miljoen euro van ZonMw/KWF/Zilveren Kruis voor onderzoek naar de doelmatigheid van het gebruik van NGS bij kanker: de “TANGO” studie (Technology Assessment for Next Generation sequencing in personalized Oncology).  .

Whole Genome Sequencing (WGS)

In het kader van het TANGO onderzoek zal het CPCT gebruik maken van een bepaald type van NGS, Whole Genome Sequencing (WGS), waarbij het hele genoom (het DNA) van tumorweefsel wordt geanalyseerd. WGS heeft als voordeel dat naast detectie van alle relevante bestaande genetische veranderingen en biomarkers (voorspellers van respons op een behandeling) voor de betrokken patiënt, de data óók gebruikt kunnen worden voor de ontdekking van nieuwe biomarkers voor behandeling van toekomstige patiënten. Maarten IJzerman: “De belangrijkste doelstelling van dit project is het bepalen van het optimale gebruik van WGS in Nederland. De focus ligt op in eerste instantie op patiënten met niet-kleincellig longkanker.“

TANGO

Het TANGO consortium bestaat uit diverse disciplines (pathologen, genetici, oncologen, ethici, juristen en gezondheidseconomen) vanuit expertise centra in heel Nederland. De onderzoeksactiviteiten zijn ingebed in het Center for Personalized Cancer Treatment (CPCT), en de diagnostiek bij de Hartwig Medical Foundation (HMF).

Zes deelprojecten

Het TANGO project wordt opgedeeld in zes deelprojecten, waarbij de UT, vakgroep HTSR (instituut MIRA) een deelproject trekt. Vanuit de vakgroep HTSR zullen prof. Maarten IJzerman, prof.dr. Wim van Harten, dr. Erik Koffijberg, en dr. Valesca Retèl (tevens projectleider TANGO), een deelproject leiden. In dit deelproject worden besliskundige modellen ontwikkeld, waarmee de doelmatigheid van WGS wordt onderzocht. IJzerman: “Onze bijdrage is om te bekijken hoe WGS het beste kan worden geïmplementeerd in Nederland en wat de gevolgen zijn voor de kwaliteit en doelmatigheid van zorg.”

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)