HomeNieuwsUT-student Joachim Koot wint Unilever Research Prijs

UT-student Joachim Koot wint Unilever Research Prijs

Op 7 december zijn de jaarlijkse Unilever Research Prijzen uitgereikt. Unilever spreekt hiermee haar waardering uit voor hoogstaand wetenschappelijk onderzoek zoals dat aan de Nederlandse universiteiten wordt onderricht. Dit jaar wint UT-student Joachim Koot met zijn computersimulatiemodel naar bloedstromen van patiënten aan een ECMO-apparaat (een apparaat dat de functie van de longen of het hart tijdelijk ondersteunt). In totaal namen dertien studenten gisteren hun prijs van € 2.500 in ontvangst en een glazen sculptuur, The Ovum, van kunstenares Elly Rosseel.

Joachim ontwikkelde een theoretisch -en een computersimulatiemodel van de bloedstroom in de vertakkingssystemen van slagaders van patiënten die aangesloten zijn op een zogenaamd ECMO-apparaat. De uitdaging was om de bloedstroming in het arterïele/slagaderlijk stelsel globaal en door specifieke vertakkingen in detail te modelleren. Dit leidt tot dieper inzicht in bloedstroming en een beter begrip van potentiële oorzaken van complicaties bij deze therapie. Unilever: het is een revolutionaire manier om de onderzoeksvragen van clinici te beantwoorden en heeft een positief effect op Global Goal nummer 3: een goede gezondheid en welzijn.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)