HomeNieuwsWaternetwerk Scriptieprijs voor Daan Poppema

Waternetwerk Scriptieprijs voor Daan Poppema

Voor zijn Master-scriptie heeft Daan Poppema, nu promovendus aan de Universiteit Twente, de Waternetwerk Scriptieprijs 2017 gewonnen. Hij was eerder ook al finalist voor de ‘Waterbouwprijs 2017’.

Het Waternetwerk is het onafhankelijke kennisnetwerk op het gebied van water. Het bestaat uit zo’n 5.000 professionals uit alle takken van de watersector. Jaarlijks reikt het netwerk twee prijzen uit: de H20-prijs en de Waternetwerk Scriptieprijs (zowel voor Bachelor als voor Master). De prijzen zijn uitgereikt tijdens de jaarvergadering van het netwerk, op 24 november. Voor de Masterprijs waren er twee UT-finalisten: Tom Brouwer en Daan Poppema.

Daan Poppema studeerde in juni af in de groep ‘Marine and Fluvial Systems’ van Suzanne Hulscher op de scriptie: 'Experiment-supported modelling of salt marsh establishment - Applying the Windows of opportunity concept to the Marconi pioneer salt marsh design'. Hij heeft kwelders onderzocht: buitendijkse landaanwas die niet meer onderloopt bij gemiddeld hoog water. Op welke manier kunnen kwelders helpen de waterveiligheid te vergroten, dus hoe vergroten we die veiligheid via ‘building with nature’.

De winnaars van de Bachelor en Master scriptieprijs, rechts Daan Poppema

De jury over Poppema’s scriptie:Het onderzoek is veelomvattend, complex en relevant. De klimaatverandering vraagt om een goede bescherming tegen water, kan dat ook met de natuur? En ook nog wereldwijd toepasbaar. Wij zijn onder de indruk."

Een dag eerder, bij de Waterbouwdag van de Vereniging van Waterbouwers, was Poppema al een van de vijf finalisten voor de ‘Waterbouwprijs 2017’. Hier werd hij tweede.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692