HomeNieuwsBetere heli’s, textiel dat je coacht en een schonere papierindustrie

Betere heli’s, textiel dat je coacht en een schonere papierindustrie

Onderzoekers Universiteit Twente streven maximale maatschappelijke impact na.

De uitdagingen van nu zijn groter dan ooit. Technologie en ondernemersgeest zijn leidend bij het vinden van innovatieve oplossingen voor complexe uitdagingen. Maatschappelijk het verschil maken, daar is al ons onderzoek en onderwijs op gericht. Drie voorbeelden:

Hightech mode

Een vest dat je letterlijk ‘een duwtje in de rug’ geeft als je lichaamshouding te wensen overlaat. Het robotisch textiel van UT’er Geke Ludden en Angelika Mader en modeontwerpster Hellen van Rees kan in de toekomst meer coachklussen uitvoeren, bijvoorbeeld in de fysiotherapie.

Daarnaast kan deze duurzame hightechstof taken overnemen van smartphones en tablets: als het tijd is voor je strekoefening krijg je geen app of sms, maar verandert je stoel van vorm of geeft je trui je een schouderklopje. Ludden: ‘De samenwerking tussen technologie en design creëert bijzondere kansen’.

Engineer your future!
Kom naar de open dagen!

HELIKOPTERONDERHOUD

Weten wanneer een machine gaat falen zodat je uitval voor bent, zónder de nodeloze kosten van te vroeg ingrijpen. Voorspellend onderhoud heeft de toekomst en de clou is precisie. UT’er Tiedo Tinga koppelt in zijn ‘Dynamics-based Maintenance’ data-analyse aan domeinkennis.

In een onderzoek met de Luchtmacht ontdekte hij dat de operationele inzetbaarheid van helikopters vooral leed onder een terugkerende storing in het landingsgestel. Tinga: ‘Helikopteronderhoud is traditioneel gekoppeld aan vlieguren. Maar via het aantal en de zwaarte van de landingen konden we beter de prestaties voorspellen. Het resultaat: efficiënter onderhoud en verhoogde inzetbaarheid’.

ENERGIE EN MINERALEN UIT SLIB

De Zweedse papiergigant Essity wil schoner gaan produceren met aan de UT ontwikkelde techniek. Traditioneel wordt papierslib grotendeels gestort. Het nieuwe pyrolyseproces zet het om in brandbare olie en gas en haalt de mineralen eruit voor hergebruik. In 2017 voerde recyclingtechnologiebedrijf Alucha - dat de gepatenteerde technologie overnam - een geslaagde pilot uit. Essity wil in een eigen fabriek een demonstratie opzetten en dan besluiten over wereldwijde uitrol. UT’er Gerrit Brem: ‘Het is een grote stap richting bio-economie en circulaire economie. Onze studenten blijven betrokken bij de verdere opschaling. We doorlopen het hele proces van idee naar industriële praktijk’.
Lees hier meer van de inspanningen op het gebied van circulaire economie binnen de faculteit Engineering Technology van de Universiteit Twente.