HomeNieuwsProfessor Joost Kok nieuwe decaan faculteit EWI Universiteit Twente

Professor Joost Kok nieuwe decaan faculteit EWI Universiteit Twente

Het College van Bestuur heeft prof.dr. Joost Kok met ingang van 1 februari 2018 benoemd als decaan van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI). Hij volgt hiermee prof.dr. Peter Apers op, wiens benoemingstermijn als decaan per 1 februari afloopt.

Joost Kok doet als hoogleraar Informatica onderzoek op het gebied van de data science. Hij programmeert onder meer computers om analyse van gegevens zo efficiënt mogelijk uit te laten voeren. In de afgelopen twintig jaar hielp Kok onder meer bij onderzoek naar spelgedrag van kinderen op het schoolplein, opsporing van onregelmatigheden in zorgdeclaraties en verbetering van prestaties van Nederlandse topsporters.

Naast hoogleraar Informatica is Joost Kok ook hoogleraar Geneeskunde en is hij is initiatiefnemer en directeur van het Leiden Centre of Data Science en van het Sport Data Center. Joost Kok was acht jaar wetenschappelijk directeur van het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS). Vóór zijn benoeming tot wetenschappelijk directeur was Kok tien jaar lang opleidingsdirecteur van alle Informatica opleidingen van de Universiteit Leiden.

Naast zijn hoogleraarschap vervult Kok diverse nevenactiviteiten. Zo is hij lid van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW). Hij is voorzitter van de Council Intelligent Data Analysis Conference (IDA), hij is bestuurslid van de Research school ‘Institute for Programming and Algorithms’ en hij treedt op als Nederlandse vertegenwoordiger in de ‘International Federation for Information Processing’ binnen het ‘Technical Committee Artificial Intelligence.’
Ook is hij bestuurslid van de Stichting Neurale Netwerken en de Nederlandse Haendelvereniging. Bij de Abo Akademi University in Finland is Joost Kok docent.

Verder is Joost Kok bij diverse wetenschappelijke tijdschriften betrokken. Zo treedt hij op als hoofredacteur voor ‘Natural Computing’ van Springer Verlag. Tevens is hij redacteur van onder andere ‘Fundamenta Informaticae,’ ‘Theoretical Computer Science’ van Elsevier Science, ‘Journal of  Universal Computer Science’ en ‘Frontiers in Artificial Intelligence and Applications book series.’

Het College van Bestuur is bijzonder verheugd over de benoeming van Joost Kok. Collegevoorzitter Van der Chijs geeft aan: “Joost Kok is een excellente wetenschapper die zijn sporen verdiend heeft. Hij heeft een uitstekend extern netwerk en veel nieuwe ideeën om multidisciplinair onderwijs en onderzoek op te zetten. Hij benadert de zaken langs de as van de inhoud en heeft een coöperatieve stijl van handelen en samenwerken, elementen waar wij naar zochten. Wij hebben veel vertrouwen in zijn stijl van acteren en kijken uit naar de samenwerking met Joost.” Rector Magnificus Thom Palstra voegt daar aan toe: “Joost Kok brengt een fris geluid en perspectief voor de faculteit. Hij heeft laten zien dat hij op creatieve en vernieuwingsgerichte wijze onderwijs en onderzoek tot bloei weet te brengen. Hij weet diverse disciplines bij elkaar te brengen en heeft vernieuwende programma’s gestart op diverse gebieden inclusief health, sport en verkeer. Daarnaast heeft hij een goede match met het werkveld van het nog te starten instituut-nieuwe-stijl in Digital Society.”

Kok over zijn benoeming: “De Universiteit Twente en in het bijzonder de faculteit EWI past bij mij.

Bij de faculteit EWI is er uitstekend fundamenteel onderzoek met impact in de samenleving en het onderwijs is op een innovatieve manier opgezet. Die combinatie is heel aantrekkelijk voor mij. Ik verwacht een verbindende rol te spelen binnen de faculteit, tussen de faculteiten en in de relatie van de universiteit met de buitenwereld. Het is een eer om de rol van decaan EWI op mij te nemen.”

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)