Nieuws

Octopuszuignappen, een doelenvaas en een augmented reality bril

Bijzondere UT-projecten tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven 

Verschillende UT-studenten en wetenschappers leveren een bijdrage aan de Dutch Design Week (21-29 oktober) in Eindhoven. Op de 3TU tentoonstelling ‘Mind the Step’ showen zij hun projecten op het raakvlak van technologie, onderzoek en design. Een overzicht:

Smart Savoring

Designers: Geke Ludden, Edo de Wolf, Annemiek Klamer, Frederick Ho, Marina Orvananos, Szandra Somogyi, Samra Sabljic, Hannah Pelikan, Leonie Starmann, Saskia Hidding, Yanxin Wang, Andrea Garcia Negrete en Biying Zhang

Binnen het thema Tools for health wordt het project Smart Savoring getoond: een collectie met drie bijzondere prototypes, genaamd de Bloom-E, Cloud-Out en Felicia. Deze devices ondersteunen mensen om meer te genieten van mooie momenten in het leven.

Bloom-e: Doe dingen waar je blij van wordt! De Bloom-e is een bijzondere vaas met bloemen. De bloemen worden mooier en gaan bloeien als je de dingen doet waar je blij van wordt. Je stelt doelen voor jezelf om leuke dingen te doen, bijvoorbeeld boeken lezen of wandelingen maken. De bijbehorende app geeft je een seintje aan de hand van je agenda, wanneer je tijd hebt voor deze doelen. Als je de doelen bereikt registreer je dat met je app. Thuis giet je met je mobiel virtueel water in de Bloom-e vaas. Hoe meer doelen je bereikt, hoe mooier de bloemen.  

Felicia: Een bijzonder sieraad waarmee je mooie momenten vastlegt. Een mooie bloem, een bijzonder geluid dat je hoort. Het sieraad kan een foto maken of het geluid opnemen. Op een ander moment kun je deze mooie momenten terugzien of horen. Je krijgt dan willekeurig één van je mooie ervaringen te zien of horen. Felicia triggert je regelmatig om dingen vast te leggen door warm te worden. Dit is je reminder om aandacht te geven aan de mooie momenten door ze vast te leggen.

Cloud-out: De cloud-out is het ontwerp van een uitnodigende stoel die je aandacht trekt om te gaan zitten en te relaxen. De stoel spreekt verschillende zintuigen aan en geeft je een bijzondere beleving, die mensen stimuleert om in het moment te zijn. Het bijzondere van de cloud-out is het siliconen materiaal dat van textuur verandert. De expositie bevat vier samples in de vorm van kussens die de verandering van textuur laten zien.

Offlight

Designers:  Merlijn Smits, Mark Beltman en Geke Ludden

Deze bijzondere lamp maakt groepen mensen bewust van hun telefoongebruik. De lamp maakt het leuk om je telefoon weg te leggen. Wanneer je als groep alle mobiele telefoons in de lamp legt dan verandert de kleur en wordt het licht steeds mooier en sfeervoller. Onderzoek heeft al uitgewezen dat alleen de aanwezigheid van een mobiele telefoon ons al afleidt tijdens conversaties, deze lamp vraagt aandacht voor dit effect van de mobiele telefoon op ons gedrag.

App een Oma

Designers: Wessel Fletterman, Folkert Prins, Joran van der Sluis en Mark Zwart

App een oma slaat een brug tussen digitale manieren waarop jongeren communiceren en de ‘oldskool’ methode waarop ouderen communiceren door de koppeling van instant messaging met handgeschreven briefcontact. En wel via een apparaat dat brieven ontvangt en digitaliseert in Telegram. Dit bestaande medium voelt voor ouderen net zo vertrouwd als de brievenbus om de hoek. 

Aryzon

Designers: Niels Ruiter, Alex Ceha, Leon Schipper, Kay Hoogsteder, Maarten Slaa

Aryzon biedt een goedkope manier om met je mobiele telefoon augmented reality te beleven. Je kijkt door de kartonnen bril, die je als bouwpakket ontvangt. Met de gekoppelde app voor je mobiele telefoon combineer je je directe omgeving met spectulaire augmented reality features.

Snoozle

Designers: Daniel Davison, Cristina Zaga, Jered Vroon, Jeroen Linssen, Jan Kolkmeier, Gijs Huisman, Merel Jung en Birna van Riemsdijk

Dit kussen verleidt je om op tijd naar bed te gaan. Zodra het bedtijd is gaat de Snoozle bewegen en geluidjes maken! De Twentse bijdrage aan Mind the Step wordt gecoördineerd door Julia Garde en Mascha van der Voort, docenten/onderzoekers Industrial Design Engineering.

PLAYGORA: Designing for Real

Designers: Robert Wendrich, Olaf Grevenstuk, Arno van Dijk, Simone Hesseling, Sander Hetebrij en Werner Helmich

Geïndividualiseerd design in combinatie met hybride (analoog-digitaal) ontwerpgereedschappen kan als ontbrekende schakel fungeren tussen mens, maatschappij en technologie. De PLAYGORA design omgeving introduceert vernieuwende interactieve oplossingen en gereedschappen om betekenisvolle communicatie, ervaringen, persoonlijke betrokkenheid en sociale-inclusie tot stand te brengen binnen diverse contexten en variabele domeinen.

Biomimimetic lifting aid

Designers: Tjitte de Wolff en Emile van der Heide

De natuur herbergt als onuitputtelijke kennisbron baanbrekende producten. In dit project is kennis over octopus-zuignappen vertaald naar een biomimetische tilhulp.  Deze helpt logge objecten te verplaatsen door het creëren van een stabiel aangrijpingspunt. De tilhulp zet zich vast op op ruwe ondergronden en weerstaat grote dwarskrachten. Net als de octopus.

Dynamic Balance

Designers: Jelle van Dijk en Valerie Mencke

Dynamic Balance geeft mensen met autisme meer grip op hun gevoelswereld. Het product bestaat uit een interactief horloge en een smartphone app en biedt ondersteuning in iemands emotieregulatie-proces. Dynamic Balance visualiseert het arousal level op subtiele wijze en helpt de gebruiker via zelf ingesproken boodschappen stress af te bouwen en zelfstandig tot rust te komen.

MIND

Naast de expositie Mind The Step zijn er ook op andere plaatsen Twentse projecten op de Dutch Design Week te vinden, zoals het project MIND: designing voor dementie. Universitair hoofddocent Geke Ludden geeft samen met Ingeborg Griffioen, directeur van ontwerpbureau Panton een presentatie over dit bijzondere project op het Design Research & Innovation Festival DRIVE. Ze presenteren oplossingsrichtingen nu ze halverwege zijn in dit project. Het project is gericht op de sociale relaties bij beginnende dementie. Hoe kun je sociale relaties ondersteunen en hoe houdt je mensen betrokken? Geke Ludden: “Een belangrijk moment voor mensen met dementie is bijvoorbeeld wanneer ze de diagnose dementie krijgen. Vaak raken ze hiervan erg in de war en zelfs depressief. We ontwerpen oplossingen om ze op dat moment samen met mensen om hen heen na te laten denken over wat de diagnose voor hen betekent. En wat de diagnose voor ze gaat veranderen in de toekomst.”

Je kan jij nog aanmelden voor de Design Research & Innovation Festival.

Nature inspired design

Ook op DRIVE te vinden is het project Nature Inspired Design. In dit project werken UT-wetenschappers Thomas van Rompay en Geke Ludden samen met andere wetenschappers onder wie Karin Tanja-Dijkstra (UvA). Nature Inspired Design onderzoekt hoe en waarom de natuur een effect heeft op welbevinden van mensen. Wat is het in de natuur dat hiervoor zorgt? Hoe kunnen we natuur integreren in omgevingen waar mensen juist niet in aanraking kunnen komen met de natuur? Bijvoorbeeld op de Intensive Care. Een masterstudent Industrial Design Engineering ontwierp bij Philips Medical Lighting natuurbeelden voor een lamp op de Intensive Care die tijdens DRIVE worden gepresenteerd.

‘Textile reflexes’

Tijdens de expositie ‘Do (not) feed the makers’, te zien in Sectie-C, wordt het project Textile Reflexes gepresenteerd. Dit project is een samenwerking tussen het UT DesignLab (Geke Ludden en Angelika Mader) en de Enschedese textiel- en modeontwerpster Helen van Rees. Het project is gehonoreerd door Wear Sustain, een groter consortium dat de toekomst van wearable technology onderzoekt. Hoe kun je ontwikkelingen op dit gebied in de toekomst duurzaam maken en houden?  Tijdens ‘Do not feed the makers’ is een prototype te zien van Robotic Textiles. Een bijzonder vest dat tactiele feedback geeft aan mensen om ze te helpen bij het aannemen van een goede houding. Het vest geeft je letterlijk een duwtje in de rug als je ‘inzakt’.

 Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hanna Dinkelbach (053 489 7704).