HomeNieuwsFraunhofer in nieuw kenniscluster Oost-Nederland

Fraunhofer in nieuw kenniscluster Oost-Nederland High-tech materialen

Het Fraunhofer Project Center op de campus van de Universiteit Twente gaat, samen met bedrijven uit Overijssel en Gelderland, de productieketen voor thermoplastische composieten optimaliseren.

Thermoplastische composieten zijn lichte en sterke materialen voor duurzame toepassingen. Ze kunnen bijvoorbeeld leiden tot lichtere en dus energiezuiniger vliegtuigen, en daarmee tot een reductie van de CO2-uitstoot. Overijssel en Gelderland hebben sterke bedrijvigheid op dit gebied. Onder leiding van Ten Cate Advanced Composites in Nijverdal bundelen zij nu de krachten, om de hele productieketen onder de loep te nemen. Ook het Fraunhofer Project Center (FPC), samenwerking van de Universiteit Twente en Saxion met het Fraunhofer Instituut voor Productietechnologie in Aken, werkt hieraan mee.

Sterk cluster high-tech materialen

FPC gaat, samen met Ten Cate, bijvoorbeeld kijken naar halffabricaten die zijn toegesneden op de toepassing. Samen met Reden in Hengelo, gaat FPC nieuwe simulatietechnieken ontwikkelen om de composieten efficiënt in te zetten. Het nieuwe consortium vormt zo een sterk kenniscluster op het gebied van High Tech Materials, doordat er bedrijven aansluiten uit de hele keten. Kunnen we deze keten, vanaf het ontwerp tot aan daadwerkelijke fabricage, verbeteren en kostenefficiënter maken, is de centrale vraag.

EFRO-subsidie

Het consortium ontvangt voor het project ‘PRODUCE - Kostenefficiënte productietechnologie voor duurzame thermoplastische composieten’ een subsidie van ongeveer 2,5 miljoen euro uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). In totaal gaat er ruim vier miljoen in het project; de provincies Overijssel en Gelderland, het Rijk en de bedrijven zèlf steken er ook geld in.

Het consortium bestaat uit TenCate Advanced Composites (Nijverdal), Cato Composite Innovations (Rheden), Klieverik Heli (Oldenzaal), Reden (Hengelo), HSV Packaging and Insulation Nederland (Ede) en het Fraunhofer Project Center op de campus van de Universiteit Twente.

Meer informatie: dr. Muhammad Niazi, Fraunhofer Project Center, tel (053)4891388

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692