HomeNieuwsEd Brinksma wordt President Hamburg University of Technology

Ed Brinksma wordt President Hamburg University of Technology

UT hoogleraar Ed Brinksma wordt de nieuwe voorzitter van het Presidium van de Hamburg University of Technology (TUHH). Zijn benoeming zal het eerste kwartaal van 2018 ingaan.

Na acht jaren als rector magnificus van de Universiteit Twente heeft Ed Brinksma zijn rectoraat eind 2016 overgedragen aan Thom Palstra. Sindsdien vervolgt hij zijn hoogleraarschap Computer Science aan de UT. Vóór zijn rectoraat was Brinksma vanaf 2005 wetenschappelijk directeur van het  Embedded Systems Institute in Eindhoven en hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven. In de periode van 2002 tot 2005 vervulde Brinksma de rol van voorzitter van de afdeling Informatica binnen de UT-faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica. Daarvoor was hij van 1995 tot 1997 hij decaan van de faculteit Informatica. Naast zijn hoogleraarschap aan de UT, werkt Brinksma momenteel aan het Stevens Institute of Technology in Hoboken, New Jersey en aan de Singapore University of Technology and Design.

Eén van de belangrijke vernieuwingen waar Ed Brinksma een sterke rol in heeft gespeeld voor de UT, is het nieuwe Twentse Onderwijsmodel en het University College ATLAS, dat als eerste College met een combinatie van gamma- en bètawetenschappen in Nederland uniek is. Ook was hij nauw betrokken bij de oprichting van het Twentse Designlab, en verantwoordelijk voor de invoering van het tenure-track model voor de wetenschappelijke staf. In de laatste termijn van zijn rectoraat heeft Brinksma samen met het College, de Decanen en Wetenschappelijk Directeuren een start gemaakt met nog meer focus te brengen in het onderzoek van de UT en de herinrichting van de onderzoeksorganisatie.

Brinksma over zijn benoeming: Als een niet al te grote technische universiteit, met een vernieuwend onderwijsmodel, en aandacht voor ondernemerschap, lijkt de TUHH wel op de UT. De universiteit en de stadstaat Hamburg hebben de ambitie uitgesproken om de TUHH kwalitatief en kwantitatief te laten uitgroeien tot een leidende technische universiteit in Noord-Duitsland, en spil in het innovatieve ecosysteem van de metropool Hamburg. Het lijkt me geweldig om, met de Twentse ervaring op zak, daaraan een bijdrage te mogen leveren. Met spijt in mijn hart neem ik afscheid van de UT, waar ik het grootste deel van mijn academische carrière heb doorgemaakt, en die ik zeer veel verschuldigd ben. Ik hoop door samenwerking de band met de UT voor een deel te behouden.”

De Technische Universiteit Hamburg is één van de twaalf Europese universiteiten die zijn aangesloten bij de  ECIU, het Europese Consortium van Innovatieve Universiteiten. Het College van Bestuur van de UT is dan ook verheugd dat Brinksma het bestuur van de TUHH verrijkt en op deze wijze binnen het netwerk van de UT actief blijft. Het College dankt Ed Brinksma voor zijn waardevolle bijdragen aan de ontwikkelingen van de Universiteit Twente en wenst hem alle succes in het vervullen van zijn rol als president van de Hamburg University of Technology.

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)
ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692