HomeNieuwsITC partner in nieuw kenniscentrum voor 3D geodata in Slovenië

ITC partner in nieuw kenniscentrum voor 3D geodata in Slovenië

De Faculteit voor Geo-Information Science and Earth Observation ITC van de Universiteit Twente doet mee met een Europees samenwerkingsverband om een Sloveens Centre of Excellence voor 3D geodata op te richten.

SLICE3D (Slovenian Centre of Excellence on 3D Geodata) is een eenjarig project en wordt gefinancierd in het kader van de Widening Actions als onderdeel van het Spreading Excellence and Widening Participation gedeelte van Horizon 2020, gericht op het voorbereiden van een wetenschappelijke en innovatieve strategie en een bedrijfsplan voor het opzetten van het Centre of Excellence.

Versterken van onderzoeks- en innovatiecapaciteiten

Het hoofddoel van het centrum is het versterken van de onderzoeks- en innovatiecapaciteiten in Slovenië betreft het verwerven van geodata en 3D/4D geodata modelling, evenals in andere gebieden verwant aan geodata en ruimtelijke ordening.  Het consortium, aangestuurd door de Universiteit van Ljubljana, omvat een regeringsinstituut (Surveying and Mapping Authority of the Republic of Slovenia) en een MKB organisatie (XLAB d. o. o.) uit het groeiende land, naast internationale partners met jarenlange ervaring op het gebied van geospatiale technologie, 3D mapping en bedrijfsplanning (Fondazione Bruno Kessler uit Italië, KU Leuven uit België, Universiteit Twente en Valorisation uit Nederland, Swisstopo uit Zwitserland).

Binnen het toegekende fase-1-project van één jaar zal er een formele en sterke samenwerking worden ontwikkeld tussen de betrokken partners, zodat er een platform voor kennisoverdracht en versterking van de onderzoeks- en innovatiecapaciteiten kan worden opgericht in het zich ontwikkelende land (Slovenië)­ – waar diverse prestaties op het gebied van onderzoek en innovatie (R&I) nu nog onder de EU-normen uitkomen, net zoals in andere delen van de regio.

Geavanceerde geospatiale technologie

Het doel is om een Centre of Excellence op te richten dat zowel op de midden- als lange termijn een sterke wetenschappelijke speler zal zijn op Europees én globaal niveau. De focus van SLICE3D ligt op het behalen van topkwaliteit door middel van onderwijsprogramma’s en onderzoeks- en innovatieprojecten waarbij geavanceerde geospatiale technologie ingezet wordt, met concrete resultaten als gevolg die aan marktspelers gepresenteerd kunnen worden.

Prof. George Vosselman, Hoofd van de EOS-afdeling bij ITC: 'Onze afdeling is er trots op deel uit te maken van één van de slechts twee EU-brede fase-1-projecten die in Nederland voor 2017 zijn toegekend. Voor de Sloveense universiteiten is SLICE3D een erg belangrijk EU-project voor capaciteitsopbouw, en we verwachten dat onze bijdrage een cruciale rol zal spelen in de voortzetting van het project in fase 2. Tijdens de eerste fase zullen strategische wetenschappelijke en bedrijfsplannen worden ontwikkeld voor het oprichten van een Sloveens Centre of Excellence. We hopen deze plannen te kunnen toepassen in fase 2, dat nog eens 5-7 jaar zal duren.'

Het centrum zal een belangrijke technologische brug moeten slaan voor het industrieel gebruik van onderzoeksresultaten. Naast de wetenschappelijke doelen worden ook de maatschappelijke en economische bijdrages benadrukt. Hiervoor wordt er, in wisselwerking met de wetenschappelijke agenda, een duidelijke innovatieontwikkeling verwacht. Samen zorgt dit voor wetenschappelijke topkwaliteit en een sterke positionering van Slovenië binnen de relevante vakgebieden.

Voor meer informatie kunt u terecht op de projectwebsite, www.slice3d.si.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)