HomeNieuws1.8 miljoen voor snelle detectie explosieven

1.8 miljoen voor snelle detectie explosieven Spin-off Eye on Air breidt uit

De bestaande aandeelhouder Mainport Innovation Fund en een groep private investeerders hebben €1.8 miljoen geïnvesteerd in technologiebedrijf Eye on Air, een spin-off van de Universiteit Twente.

De investering stelt Eye on Air in staat om haar ontwikkelingsteam uit te breiden en in de loop van 2017 een start te maken met de marktintroductie van de Eyon, een product voor snelle screening van passagiers en bagage op explosieven.

Eye on Air is gevestigd op de innovatiecampus Kennispark in Enschede en op Schiphol. Het bedrijf werd begin 2013 opgericht door wetenschappers Dr. Ir. Sergey Mitko (CSO) en Dr. Ir. Yuri Oudalov (CTO). Beide wetenschappers hebben aan de Universiteit Twente gewerkt. Eye on Air ontwikkelt zeer gevoelige detectieapparatuur op basis van haar technologie voor zogenaamde ionmobiliteitsspectrometrie.

Team Eye on Air

Explosive Trace Detection

Detectie van minimale hoeveelheden explosieven staat bekend als Explosive Trace Detection. Ontwikkelingen van deze technologie worden wereldwijd met belangstelling gevolgd door luchthavens en veiligheidsautoriteiten. Eye on Air-technologie moet bijdragen aan het oplossen van een belangrijk dilemma op luchthavens: adequate bescherming van burgers op vliegvelden door goede en snelle detectie van explosieven, waarbij zo weinig mogelijk overlast, zoals wachttijden en fysiek contact, voor de passagier wordt veroorzaakt. Eye on Air heeft een subsidie ontvangen van het innovatieteam van het ministerie van Veiligheid en Justitie en een innovatiekrediet ontvangen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voor de ontwikkeling van explosievendetectieapparatuur op luchthavens. Daarnaast heeft Eye on Air een lening ontvangen van het Proof of Concept-fonds, wat wordt beheerd door Kennispark Twente.

Doorontwikkeling en marktintroductie

Ewout Maaskant, CEO van Eye on Air: “Eye on Air zal de investering gebruiken voor de uitontwikkeling van producten voor snelle screening van passagiers en bagage, en marktintroductie van deze producten in de loop van 2017. We zijn op zoek naar ingenieurs uit de disciplines mechanica, elektrotechniek en softwareontwikkeling. Daarnaast kijken we naar andere toepassingen van de technologie, zoals bijvoorbeeld vroegtijdige detectie van lekkages van vluchtige stoffen in leidingen of detectie van verontreinigingen in de omgevingslucht”.

Bram Ledeboer van Mainport Innovation Fund: “Eye on Air wordt geleid door een ervaren en toegewijd team. Mede in samenwerking met onze partners Schiphol en KLM ondersteunen we Eye on Air in haar ambitie om een leidend technologiebedrijf te worden op het gebied van “trace detection” met als eerste focus de veiligheid op luchthavens.”