HomeNieuwsSamenwerking inkjettechnologie van start

Samenwerking inkjettechnologie van start Miljoenenprogramma Océ, UT en TU/e

Bij Océ in Venlo is het officiële startsein gegeven voor een onderzoeksprogramma naar inkjet ter waarde van € 6,3 miljoen, gecoördineerd door UT-hoogleraar Detlef Lohse.

Dit programma, dat de naam Fundamental Fluid Dynamics Challenges in Inkjet Printing heeft gekregen, ook wel afgekort tot 'FIP', is een unieke samenwerking tussen de Stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie (FOM), de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), Universiteit Twente (UT) en Océ. Het FIP-programma gaat zich richten op onderzoek naar complexe verschijnselen binnen de vloeistofdynamica, waaronder de interacties met de printkoppen en substraten.

De kennis die dit oplevert, gaat gebruikt worden om nieuwe generaties Océ-printers te ontwikkelen. De resultaten kunnen ook worden gebruikt voor het 'jetten' van andere materialen dan inkt. High-speed jettechnologie kan in principe in digitale productietechnieken worden toegepast en dit zou een revolutie betekenen voor hoe wij dingen maken. Het programma heeft een duur van 6 jaar en vertegenwoordigt een investering van € 6,3 miljoen. Er worden 12 promotietrajecten en vier postdoctoraalstudies van twee jaar aan besteed en er zullen twee groepsleiders van FOM bij betrokken zijn. Océ levert de helft van het budget voor het programma aan. De andere helft wordt gefinancierd uit het Industrial Partnership Programme (IPP) van FOM en de Impulse-programma's van de TU/e en UT.

Samenwerking voor de lange termijn

Het FIP-programma wordt gecoördineerd door Detlef Lohse, hoogleraar Vloeistoffysica aan de Universiteit Twente. Het onderzoek gaat zich richten op druppelvorming, het tegengaan van luchtbellen en het drogen van de druppels op papier. Ook wordt gekeken naar de interactie tussen inkt en verschillende soorten ondergronden. De bevindingen moeten bijdragen aan het ontwikkelen van de inkjet-technologie van de toekomst.

FIP wordt het grootste en meest uitgebreide onderzoek naar inkjet van zijn soort dat ooit in Nederland is uitgevoerd. Deze unieke samenwerking tussen de vier partners zal de basis vormen voor samenwerking op de lange termijn tussen toonaangevende onderzoeksgroepen op dit gebied in Nederland.

Anton Schaaf, CEO, Océ Holding B.V.: “In het verleden hebben we al diverse onderzoeksprogramma’s met de verschillende onderzoeksinstituten uitgevoerd, maar vele daarvan naderen het einde. Met dit nieuwe lange termijn onderzoeksprogramma hebben wij de unieke kans om beschikbare kennis te combineren en te blijven gebruiken, teneinde onze inkjet innovaties naar een hoger plan te tillen.

On-demand printen

De meeste mensen kennen inkjet-technologie van desktopprinters. Bij Océ wordt inkjet toegepast in high-speed productieprinters die tot 1714 full-color A4-vellen per minuut kunnen printen. De markt voor high-speed inkjet-printen groeit snel. Zo groeit het digitaal printen van boeken bijvoorbeeld met 15% per jaar. Door boeken digitaal op vraag (on-demand) te printen is het niet meer nodig grote voorraden gedrukte boeken aan te houden en is er ook geen verspilling door boeken die niet verkocht worden. De boeken kunnen op korte afstand van de consumenten op de lokale markten gedrukt worden. Hierdoor zijn de transportkosten lager en wordt de logistiek eenvoudiger.

Met inkjet-technologie blijft on-demand printen niet langer tot papier beperkt. Gebruikers van Océ-systemen printen nu al productverpakkingen op vraag. Ze printen rechtstreeks op inrichtings- en bouwmaterialen, zoals stoffen, behang, panelen, hout en glas. En inmiddels beperkt on-demand printen zich ook niet meer tot het printen van afbeeldingen. Het is al mogelijk om ‘functionaliteit’ te printen. In pilotprojecten wordt met jettechnieken van Océ een lak rechtstreeks op koper geprint om zo printplaten te kunnen produceren. Een ander voorbeeld is het printen van coatings op OLED-schermen.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692