HomeNieuwsGerard Sanderink Studiebeurs voor vier UT-studenten

Gerard Sanderink Studiebeurs voor vier UT-studenten

Vier UT-studenten hebben op vrijdag 16 september een Gerard Sanderink Studiebeurs ontvangen.

Topondernemer Gerard Sanderink, UT-alumnus, stimuleert met deze beurzen technisch talent in Twente.

De beurzen van 10.000 euro per jaar gaan naar de UT-studenten Janine Santing (Biomedische Technologie), Pier Tabak (Advanced Technology), Gerhard Berman (Biomedische Technologie) en Leon Smook (Scheikundige Technologie). Ook vijf studenten van Saxion hebben een beurs ontvangen.

De studenten ontvangen het bedrag jaarlijks, in principe tot het eind van hun opleiding. Intussen gaat er, sinds de eerste keer dat de beurzen zijn uitgereikt in 2014, ongeveer een half miljoen euro om in het beurzenprogramma. Om in aanmerking te komen, moeten studenten uitstekende resultaten laten zien en daarnaast blijk geven van een brede interesse, bijvoorbeeld via vrijwiligerswerk of andere activiteiten naast hun opleiding. Ook moeten ze bereid zijn na afstuderen te gaan werken in Twente.

Opvallend is het aantal aanvragen van studenten die tot nu toe niet de gemakkelijkste weg hebben bewandeld, door persoonlijke omstandigheden of door beperkte financiële mogelijkheden. “Als je wilt studeren ondanks een financiële achterstand, begint het echt niet met geld. Het begint met motivatie. En die motivatie lijkt, bij studenten die tegenslagen hebben gekend, extra sterk”, aldus Sanderink daarover. In zijn Stichting Gerard Sanderink wil hij talent stimuleren behouden voor de regio. Naast het beurzenprogramma werkt hij bijvoorbeeld aan het Sanderink Technology Centre. “In Twente mogen we wel eens wat minder individualistisch opereren. Samen bereiken we meer.” Zelf is hij onder meer eigenaar van Sanderink Investments, met daarin IT-bedrijf Centric, technologiebedrijf Strukton en ingenieursbureau Antea Group.

UT-rector Ed Brinksma juicht het initiatief van Sanderink toe. “De ontwikkelingen gaan snel, een groeiende groep wil wereldwijd graag toegang tot het hoger onderwijs, terwijl de overheid zich op punten terugtrekt. Als ondernemende universiteit kijken we dan ook naar andere financiële bronnen. Het is prachtig dat ondernemers als Gerard Sanderink daarin een verantwoordelijkheid nemen. Zo krijgen we een mooie wisselwerking.”

Een van die echte doorzetters is Masterstudent Werktuigbouwkunde Daniel de Zeeuw, die vanuit het VMBO en het HBO doorstoomde naar de Universiteit Twente. Hij heeft veel aan de Gerard Sanderink Studiebeurs die hij sinds vorig jaar ontvangt. “Ik heb in het HBO altijd hard gewerkt, en voor mijn Master is dat niet anders. Maar de beurs geeft mij wel wat meer ‘lucht’, zodat ik mijn passie voor handboogschieten weer kon oppakken en ook voorzitter ben geworden van handboogvereniging Sagittarius.”

Meer informatie over de activiteiten van de Stichting Gerard Sanderink, en ook de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een van de beurzen, zie www.stichtinggerardsanderink.nl

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692