HomeNieuwsUT stabiliseert positie in Times Higher Education ranking

UT stabiliseert positie in Times Higher Education ranking

Na de sterke stijging van vorig jaar, weet de UT haar goede positie in de Times Higher Education (THE) ranking vrijwel te handhaven. Een geringe daling van vier plaatsen levert dit jaar een 153e positie op, op een totaal van 980 universiteiten wereldwijd.

In 2015 steeg de Universiteit Twente 61 plaatsen in de Times Higher Education World Ranking en verwief de universiteit een mooie 149e plek in de top 200. Opvallend was toen de stijging in de citatie-impact en onder meer ook de factor inkomsten vanuit de industrie. De THE-ranking heeft daarnaast teaching, research en international outlook als criteria.  Op alle punten is de UT-score in 2016 stabiel of licht stijgend: ‘industrial income’ daalt weliswaar iets, maar wordt door THE nog steeds een sterke pijler genoemd, op basis waarvan de UT een 62ste plaats zou innemen. Van de 13 Nederlandse universiteiten heeft de UT  de tiende positie, van de technische universiteiten de tweede.

“We zien dat ons onderzoek, citaties en ook de internationale samenwerking in onderzoek opnieuw hoog worden gewaardeerd. Tegelijk hebben we ook grote stappen gezet in ons onderwijs. Ik realiseer me dat die veranderingen in een ranking pas na enige tijd doorwerken, omdat het hier ook om begrippen gaat als ‘reputatie’”, aldus Rector Magnificus Ed Brinksma. “We moeten er dus hard aan werken om ze zichtbaar te maken en te verduurzamen.”

Voor de Verenigde Samenwerkende Universiteiten (VSNU) is het een goed teken dat alle 13 Nederlandse universiteiten in de mondiale top 200 staan. Na de VS, Engeland en Duitsland is Nederland het best vertegenwoordigd in de ranking van dit jaar. Tegelijk wijst de VSNU op de snelle opkomst van universiteiten in Aziatische landen, waardoor handhaving van de toppositie van Nederlandse universiteiten allesbehalve vanzelfsprekend is. In die zin houden rankings zoals THE, QS en Shanghai de universiteiten scherp.

Meer informatie: www.timeshighereducation.com

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692