HomeNieuwsUT op TV in de Universiteitsstrijd
Universiteitsstrijd utwente

UT op TV in de Universiteitsstrijd Uitzending: vanaf maandag 12 september, elke werkdag om 19.55 uur NPO2

De NTR presenteert vanaf 12 september drie weken lang De Universiteitsstrijd, een dagelijkse quiz waarin acht Nederlandse universiteiten strijden om een geldprijs, een bokaal en vooral om de eer de beste universiteit van Nederland te zijn. Vanuit de Universiteit Twente strijden: Vincent Kroeze (Chemical Engineering), Arne te Nijenhuis (Applied Physics) en Erik Kemp (3TU Cyber Security). De presentatie van het TV- programma verzorgt Harm Edens.

Iedere universiteit vaardigt een team van drie studenten af, die op hoog niveau hun kennis laten toetsen, hun trots voor hun eigen universiteit willen laten zien en uit willen komen tegen de beste studenten van andere universiteiten. Er wordt gespeeld in twee poules van vier teams. In drie rondes per poule worden de studenten getest op hun kennis op het gebied van alfa, bèta en gamma wetenschappen. Er komen zo heel verschillende kennisdomeinen aan de orde, variërend van geschiedenis en natuurkunde tot psychologie. Het programma gaat over kennis, redenatie en snelheid van denken. In De Universiteitsstrijd treden wetenschappers van straks in het strijdperk, die zichzelf en elkaar durven uitdagen!

Poule-indeling:

Vrije Universiteit Amsterdam, Technische Universiteit Eindhoven, Rijksuniversiteit Groningen, Universiteit van Amsterdam

Universiteit Leiden, Universiteit Utrecht, Erasmus Universiteit Rotterdam, Universiteit Twente

Maandag 12 september | Vrije Universiteit Amsterdam - Technische Universiteit Eindhoven
Dinsdag 13 september | Rijksuniversiteit Groningen - Universiteit van Amsterdam
Woensdag 14 september | Universiteit Leiden - Universiteit Utrecht
Donderdag 15 september | Erasmus Universiteit Rotterdam - Universiteit Twente
Vrijdag 16 september | Vrije Universiteit Amsterdam - Universiteit van Amsterdam

Maandag 19 september | Rijksuniversiteit Groningen - Technische Universiteit Eindhoven
Dinsdag 20 september | Universiteit Leiden - Universiteit Twente
Woensdag 21 september | Erasmus Universiteit Rotterdam - Universiteit Utrecht
Donderdag 22 september |  Vrije Universiteit Amsterdam - Rijksuniversiteit Groningen
Vrijdag 23 september | Technische Universiteit Eindhoven - Universiteit van Amsterdam

Maandag 26 september | Universiteit Leiden - Erasmus Universiteit Rotterdam
Dinsdag 27 september | Universiteit Utrecht - Universiteit Twente
Woensdag 28 september | eerste halve finale
Donderdag 29 september | tweede halve finale
Vrijdag 30 september | finale

Over de studenten

v.l.n.r.: Vincent Kroeze, Arne te Nijenhuis, Erik Kemp.

Waarom doen jullie mee?

Vincent Kroeze:

"Ik ben gek op kennisspelletjes en bij deelname aan Triviant of pubquizzen altijd vreselijk competitief. Heb brede interesses, ook buiten techniek, zoals theater, literatuur en filosofie. Het is een fantastische manier om mijn studentenperiode aan de Universiteit Twente af te sluiten, daar ik nu aan het afstuderen ben."

Arne te Nijenhuis

"Ik ben een fervent kijker van BBC's University Challenge; ik maak elke werkdag de NRCnext-kruiswoordpuzzel; ben competitief tot op het bot (topsport) en heb kennis in specifieke thema's.

Erik Kemp

"Het is voor mij een eer om de Universiteit Twente landelijk te vertegenwoordigen. Daarnaast denk ik, dat ik vooral op het gebied van logica, wiskunde en bèta-wetenschappen een brede kennis heb. Het is vooral leuk om samen met andere studenten deze kennisquiz te spelen!"

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)