HomeNieuwsEerste afstudeerders Twents Onderwijs Model ontvangen diploma

Eerste afstudeerders Twents Onderwijs Model ontvangen diploma

Zo’n 900 studenten van alle UT-opleidingen ontvangen deze zomer hun bachelordiploma. Daarmee vormen zij de eerste lichting studenten die studeerde volgens het unieke Twents Onderwijs Model. Ingevoerd in 2013, is TOM een modulaire vorm van onderwijs met veel projectwerk en dwarsverbanden. Het vraagt om een ondernemende houding en een multidisciplinaire blik.

In dit TOM-filmpje vertelt Philippe de Rooy, student Technische Geneeskunde, op de dag van zijn diploma-uitreiking over zijn ervaringen met het Twents Onderwijsmodel. “Ik heb gekozen voor de Universiteit Twente, omdat de manier van onderwijs mij aanspreekt. Het studeren in modules stimuleert en motiveert je, net als het in projecten samenwerken met studenten van andere opleidingen.” Bovendien is hij erg te spreken over het persoonlijk contact met docenten. “De lijntjes zijn kort, je kunt altijd met  vragen bij hen terecht.”
Rector Magnificus Ed Brinksma is trots op deze ‘TOM-generatie’ en op de UT-medewerkers en studenten die het model handen en voeten hebben gegeven. “Samenwerking is , een belangrijke succesfactor in TOM. Studenten werken in teams aan projecten en docenten weten elkaar beter te vinden om de modules vorm te geven. Zo ontstaan  nieuwe dwarsverbanden.”

Rol pakken

Een TOM-module bestaat vooral uit een project waaraan de studenten werken in teams, met daaromheen vakken voor de theoretische basis. Het zelfstandig vergaren van de kennis die nodig is voor het project, vergt een actieve en ondernemende houding. Gaandeweg blijken in een team niet alleen de inhoudelijke kwaliteiten, maar ook de persoonlijke: wie pakt welke rol? Ben je een echte onderzoeker, een ontwerper of juist een organisator? Brinksma: “Wij leiden onze studenten op voor functies die misschien nu nog niet eens bestaan. Daar past geen rigide onderwijsbenadering bij; wel veel ruimte voor persoonlijk initiatief. Studenten moeten durven de diepte in te gaan, maar zich ook breed oriënteren.”

Studiesucces

Naast de duidelijke inhoudelijke veranderingen in het onderwijs, heeft TOM ook effect op de slagingspercentages: terwijl voorheen zo’n 30 procent van de studenten binnen drie jaar het bachelordiploma haalde, lijkt dit nu uit te komen op 50 tot 60 procent. Het streven, 70 procent binnen vier jaar, lijkt daarmee haalbaar. De definitieve cijfers zijn in oktober bekend.

Kijk hier voor meer informatie over TOM