HomeNieuwsUT steunt Turkse academici en studenten zoals alle Nederlandse universiteiten
istanbul

UT steunt Turkse academici en studenten zoals alle Nederlandse universiteiten

Vandaag heeft ons het bericht bereikt dat Turkse academici en Turkse studenten die in Nederland tijdelijk werkzaam zijn of hier op basis van uitwisseling studeren, mogelijk door hun thuisuniversiteit worden opgeroepen om terug te keren naar Turkije. De Universiteit Twente volgt deze ontwikkeling met zorg en heeft een informatiepunt ingesteld voor eventuele vragen of zorgen van Turkse studenten en academici.

We sluiten ons aan bij het standpunt van de Nederlandse universiteiten, zoals verwoord in een korte verklaring van de VSNU, waarin we aandacht vragen voor het belang van academische vrijheid.

Verder volgt de UT altijd de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken. We adviseren in dit geval onze Turkse academici en studenten om ook zelf de site te volgen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/inhoud/turkije

Studenten met vragen over de gevolgen voor hen n.a.v. de huidige situatie kunnen terecht bij de studentendecanen. Zij kunnen contact opnemen met het secretariaat van SACC (telefoon: 053 489 2035 of e-mail: sacc@utwente.nl).

Turkse medewerkers kunnen terecht bij Joost Sluijs (vanaf 15/08) of Mariëlle Winkler bij HR (telefoon Secretariaat HR 053-4898012 of e-mail Secretariaat-hr@utwente.nl).

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)
drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)