HomeNieuwsSamenwerking met Stevens Institute krijgt vorm
Bezoek aan ECTM

Samenwerking met Stevens Institute krijgt vorm

De samenwerking van de Universiteit Twente met het gerenommeerde Stevens Institute of Technology krijgt langzaam vorm en inhoud. Het launching project rond Urban Resilience (stedelijke veerkacht) is goed op gang en deze week was voor de tweede keer een delegatie van Stevens op bezoek om nog specifieker de verbinding te zoeken op thema's waarin de UT en de Amerikaanse onderzoeksuniversiteit elkaar kunnen versterken. Tatiana Filatova, Kris Lulofs en Oscar Peters begeleidden de delegatie van Stevens tijdens hun bezoek aan Enschede.

Strategische samenwerking

In november vorig jaar zetten de besturen van het Steven Institute of Technology en de Universiteit Twente hun handtekening onder een strategische samenwerkingsovereenkomst. Om meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden en kansen is intensief contact noodzakelijk. Het bezoek van de zes man sterke delegatie is al het tweede bezoek van Stevens aan de campus van de UT, in februari was een eerste groep te gast. Een groep van zes studenten van de Universiteit Twente vertrekt één dezer dagen naar New York voor een twee maanden durend onderzoeksproject: Building Urban Resilience.

Campusbezoek

De delegatie van Stevens kreeg in een volgepakt programma een goed beeld van het excellente onderzoeks- en onderwijswerk op de UT. Thema's als governance, filosofie en ethiek, gezondheid en smart cities passeerden in expert workshops de revue. Ook werd een bezoek gebracht aan onder andere het Tech4people Lab, het ITC en het MIRA Experimental Centre for Technical Medicine.

Samenwerkingsmogelijkheden

Verdere samenwerking tussen de twee universiteiten kan op allerlei manieren vorm krijgen, bijvoobeeld door uitgebreide uitwisseling tussen promovendi, gezamenlijke onderwijsprogramma's opzetten of in multidisciplinaire teams van beide universiteiten onderzoeksprojecten ontwikkelen. De zoektocht naar succesvolle samenwerkingsprojecten is vooral één die veel interactie vraagt. Zo werd tijdens het bezoek al plannen uitgewerkt voor een tweetal consortia waarin de faculteit BMS ( met de vakgroepen CSTM, PA en STEPS) werd gematcht aan een team van Stevens die specifieke technologische kennis inbrengt.

"Het belangrijkste is om verbinding tussen mensen te maken", merkt BMS-decaan Theo Toonen. "Er is een grote bereidheid en wil bij beide partijen om samenwerken. Dat is een mooie stimulans om in nauwe samenwerking juist die projecten en thema's te vinden waarin we elkaar aanvullen."

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)