HomeNieuwsITC-studenten in finale NASA Space Apps Challenge
SenseAir-team

ITC-studenten in finale NASA Space Apps Challenge

Een team van ITC studenten en alumni zijn een stap verder gekomen in de internationale NASA Space Apps Challenge. Het team hield aan de Nederlandse editie, die afgelopen weekend werd gehouden in Noordwijk, een plek in de internationale eindstrijd over. Het ontwerp van de studenten, de SenseAir, werd door de bezoekers als meest innovatief aangemerkt. Dat betekent dat de studenten nu een finale-inzending mogen doen voor de internationale jury.

SenseAir

SenseAir is een mobiele en webapplicatie die realtime ruimtelijke informatie over luchtvervuiling doorgeeft aan gebruikers. Daarbij houd de app ook statistieken bij over de blootstelling aan vervuilde stoffen over een langere periode. De gebruiker krijgt daarbij feedback over mogelijke problemen met bijvoorbeeld ademhaling. De informatie wordt verzameld in een digitaal platform waarmee analyses over vervuiling en gezondheidseffecten kunnen worden gedaan.

NASA Space App Challenge

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA zoekt frequent de interactie met de buitenwereld, bedoeld om nieuwe innovatieve ideeën rond de verzamelde data te genereren. Eén daarvan is de Space App Challenge, waar engineers, programmeurs, ontwerpers en kunstenaars worden uitgenodigd om een idee rond een specifieke missie uit te werken. Deelnemers werken in multidisciplinaire teams aan innovatieve toepassingen rond ruimtelijke data.

SenseAir

Het team dat de SenseAir bedacht bestaat uit twaalf leden: een ITC-promovendus, een ITC-alumnus, een student van de TU Delft en studenten van verschillende ITC-opleidingen. Meer informatie over hun innovatie vind je op de website van de Space App Challenge.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)