HomeNieuwsUnieke samenwerking bij Robird valt in de prijzen

Unieke samenwerking bij Robird valt in de prijzen Twents team wint award bij European Robotics Forum

De Universiteit Twente en spin-off bedrijf Clear Flight Solutions zijn samen in de prijzen gevallen bij het driedaagse European Robotics Forum 2016 in Ljubljana, Slovenië. Bij dit belangrijkste, Europese event in de robotica sleepte de Twentse afvaardiging de TechTransfer award in de wacht voor de Robird. Daarmee wordt de unieke samenwerking tussen de UT en het spin-off bedrijf erkend.

In het bijzijn van iedereen die op hoog niveau (wetenschap, bedrijfsleven, overheid) te maken heeft met robotica, namen robotprof Stefano Stramigioli van de UT en Nico Nijenhuis van Clear Flight Solutions de prijs in ontvangst. De TechTransfer award is bedoeld voor succesvolle vormen van samenwerking tussen kennisinstellingen en bedrijven, vooral start-ups en spin-offs. Het Twentse team liet het gerenommeerde ETH Zurich (wandelende graafmachine) achter zich.

‘Unieke samenwerking’

“Deze prijs is een fantastische waardering voor het werk dat wij samen met de UT verrichten”, zegt Nico Nijenhuis, CEO van Clear Flight Solutions. “Geweldig dat dit ook in Europa gezien wordt. We werken het hele jaar door met studenten, afstudeerders en wetenschappers samen aan de doorontwikkeling van onze drones en robirds. Er liggen veel uitdagingen in het autonoom maken van onze techniek en dat kunnen we niet alleen. De Twentse innovatieketen met bedrijven, universiteit, hbo en zelfs mbo is heel bijzonder.”

Het Europese Robotics Forum stond in het teken van de leidende positie die Europa heeft in de robotica, en vooral het behouden daarvan. De Twentse Robird draagt daar volgens de organisatie uitstekend aan bij.

Over de Robird

De schade die vogels toebrengen op vliegvelden wereldwijd wordt geschat in de miljarden en bestaat niet alleen uit materiële schade. De overlast door vogels leidt soms ook tot dodelijke ongelukken. Daarnaast zorgen vogels wereldwijd voor miljarden aan schade in de agrarische sector, bij afvalverwerkingsbedrijven, havens en in de olie- en gasindustrie. Bekend probleem is daarbij dat vogels slim zijn en gewend raken aan bestaande oplossingen voor vogelregulering; ze vliegen er gewoon omheen. De high-tech Robird bootst de vlucht van een slechtvalk levensecht na. Het vlieggedrag van de Robird is zo realistisch, dat vogels geloven dat hun natuurlijke vijand in het gebied aanwezig is. Deze aanpak speelt in op de angst van de vogels, waardoor gewenning geen probleem meer is.

Over euRobotics

euRobotics, gevestigd in Brussel, richt zich op het economische en maatschappelijke nut van robots. Meer dan 250 instellingen zijn aangesloten bij euRobotics. Via het partnerprogramma met de Europese Commissie, SPARC, krijgen zij de kans publiek-private samenwerkingsverbanden te starten. SPARC is het grootste publiekelijk gefinancierde robot- en innovatieprogramma ter wereld.