HomeNieuwsAstronaut André Kuipers naar de UT
André Kuipers collegetours Utwente

Astronaut André Kuipers naar de UT Basisschoolleerlingen inspireren met wetenschap en techniek

Als ambassadeur van het Techniekpact verzorgt André Kuipers collegetours voor basisschoolleerlingen (groep 7) en leerkrachten om hen enthousiast maken voor zijn wereld, de wereld van ruimtevaart, wetenschap en technologie. Met de collegetour wil het Techniekpact zorgen dat voldoende jongeren kiezen voor een bèta technische opleiding. De komende jaren zijn technologische innovaties nodig voor vele maatschappelijke uitdagingen. De jongeren van nu moeten hiervoor straks de oplossingen brengen. Dit betekent dat er meer jongeren nodig zijn met bèta technische vaardigheden. Door jongeren op een vroege leeftijd in aanraking te laten komen met wetenschap en techniek maken zij sneller een positieve keuze voor deze richting.

Op vrijdag 19 februari 2016 verzorgt André Kuipers een collegetour in Enschede. In samenwerking met Twente Academy Young, het Wetenschapsknooppunt van Universiteit Twente, krijgen ruim 250 basisschoolleerlingen uit Enschede bij Universiteit Twente de kans om hun vragen aan André Kuipers te stellen. Na een inspirerende ochtend kunnen de leerlingen en leerkrachten in de middag aan de hand van spannende experimenten in het Designlab van Universiteit Twente zelf wetenschap en technologie van dichtbij ervaren.

Locatie: Universiteit Twente, Gebouw De Waaier

9:45 Ontvangst leerlingen

10:05-11:30 Techniekpact Collegetour André Kuipers

11:30 Lunch

12:15 Start middagprogramma – zelf aan de slag DesignLab

14:15 Afsluiting en terugreis

Twente Academy Young

Twente Academy Young zorgt, als Wetenschapsknooppunt van Universiteit Twente, voor de verbinding tussen de wereld van kinderen tussen de 4 en 14 jaar en de wereld van wetenschap en technologie. Wetenschap en technologie vormen bij uitstek een middel om de natuurlijke nieuwgierigheid van kinderen te prikkelen en onderzoekende en ontwerpende leeromgevingen te scheppen.

Al onze projecten zijn erop gericht om kinderen én hun leerkrachten en ouders te enthousiasmeren voor wetenschap en technologie. Aan de ene kant worden activiteiten georganiseerd met als doel kinderen en professionals te inspireren, zoals demonstraties en schoolreisjes. Andere projecten zijn specifiek gericht op beeldvorming en bewustwording over wetenschap en technologie, van kinderen maar ook van hun leerkrachten en ouders. Een belangrijk speerpunt van Twente Academy zijn de langduriger samenwerkingsprojecten met het basisonderwijs. Daarbij wordt met de scholen een gezamenlijke visie ontwikkeld, worden kennis en inhoud verbeterd en worden leerkrachten professioneel ondersteund bij hun wetenschaps- en techniekeducatie.

Nationaal Techniekpact 2020

Technologische innovaties zijn nodig om toekomstige uitdagingen aan te gaan. De jongeren van nu moeten straks de oplossingen hiervoor brengen. Het is belangrijk dat zij dan over de juiste vaardigheden beschikken. De basis hiervoor ligt in het primair onderwijs. De nieuwsgierige en onderzoekende houding van kinderen maakt het mogelijk om ze al spelenderwijs te interesseren voor wetenschap en techniek. Daarnaast blijkt uit onderzoeken dat als kinderen op vroege leeftijd in aanraking komen met wetenschap en techniek zij sneller een positieve keuze voor deze richting maken.

Een van de afspraken in het Techniekpact is dat alle basisscholen in 2020 wetenschap en technologie aanbieden aan hun leerlingen. In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ontwikkelt SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling, een leerlijn waarin de concrete doelen worden omschreven van leerlingen moeten kennen en kunnen op het gebied van wetenschap en technologie. Via het actieplan 'Kiezen voor Technologie' worden basisscholen gestimuleerd om aan de slag te gaan met deze nieuwe leerlijn. Als ambassadeur van het Techniekpact kan André Kuipers hieraan een waardevolle bijdrage leveren. Door zijn enthousiasme over te brengen op leerlingen en leerkrachten moet wetenschap en techniek een vaste plek in het onderwijsprogramma krijgen.

Aanwezig zijn?

Studenten en medewerkers van de UT zijn van harte welkom. Eventuele kinderen van medewerkers mogen ook komen. Minimum leeftijd van het kind is 7 jaar oud en maximaal 2 kinderen per collega. Je moet jezelf vooraf aanmelden via info@twenteacademyyoung.nl , er wordt een lijst bijgehouden. Graag doorgeven met hoeveel personen je komt. Vol =Vol.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)