HomeNieuwsUniversitaire route voor excellente havisten

Universitaire route voor excellente havisten Route ontwikkeld in samenwerking met UT

Studenten die in september 2016 starten met de opleiding Leraar Basisonderwijs (Pabo) aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) hebben de mogelijkheid om een universitaire route te volgen. De route is ontwikkeld in samenwerking met Universiteit Twente. Excellente havisten en vwo-leerlingen die kiezen voor deze route lopen hun stageperiodes mee bij academische basisscholen en volgen in het laatste jaar op de CHE een universitaire pre-master (UT). Aansluitend volgen ze hun master op de Universiteit Twente. De accenten binnen deze route liggen op innovatie en onderzoek.

Met de universitaire route is de opleiding Leraar Basisonderwijs van de CHE de eerste lerarenopleiding die havisten de kans biedt om in vijf jaar een universitaire mastergraad te behalen en bevoegd leraar basisonderwijs te zijn.

VWO-scholieren hebben de mogelijkheid om dit versneld te doen en kunnen hun universitaire mastergraad zelfs in vier jaar behalen. Emile van Velsen, academiedirecteur Educatie: “Als vwo’er heb je dan net zo snel een WO-master op zak als studenten van de universiteit, met het voordeel dat je veel praktijkervaring hebt opgedaan. Of je nu de vijfjarige of vierjarige route volgt: voor basisscholen ben je een droomkandidaat. Studenten die praktisch en universitair geschoold zijn, garanderen vernieuwing in de school.”

Lectoraat

Alle stages die studenten van deze route volgen, vinden plaats op academische basisscholen. Dit is een poule van 12 basisscholen waarvan het percentage leerkrachten met een mastertitel hoog ligt. Deze scholen werken nauw samen met het lectoraat Talenten en Opbrengsten. Vanuit het ministere OCW is subsidie beschikbaar gesteld om deze samenwerkingen te versterken. Emile van Velsen: “Door onderzoek, innovatie en praktijkervaring te combineren in deze route leveren wij studenten die de innovatieve basisscholen waarop staatssecretaris Dekker zo hamert, bedienen.”

Studeerbaar

Van Velsen: “Een universitaire route is niet uniek. Maar op de CHE is deze route ook studeerbaar. Geen heen- en weer gefiets tussen de hogeschool en de universiteit, maar een duidelijk lesrooster waarbij een dag colleges worden gegeven op de Universiteit Twente. De samenwerking met de universiteit concentreert zich wanneer de pre-master wordt gevolgd.”

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)