HomeNieuwsStudenten runnen autodeelproject bij Lochem Energie

Studenten runnen autodeelproject bij Lochem Energie “Mooie kans om het in de praktijk te testen”

De kans om in het echt te kijken of je ideeën werken: in de minor ‘From prototype to society’ krijgen studenten de kans om te kijken of hun innovatie echt landt in de samenleving. Sander Gillissen, Joachim Batzke, Emily Bohan (allen opleiding Industrieel Ontwerpen), Daniël van der Vegt, Maximilian Möllers (beiden International Business Administration) en Jule Krüger (psychologie) togen voor hun High Tech Human Touch-module naar Lochem, om daar een autodeelproject te runnen: Electrip.

Proeftuin

Vier elektrische auto’s va Lochem Energie kregen de studenten in januari tot hun beschikking, om te kijken of bewoners door een autodeelproject, waarbij je op bestelling de auto voor de deur krijgt afgeleverd, meer gebruik maken van duurzaam vervoer. Van het bouwen van de website tot de marketing en zorgen dat de auto ook daadwerkelijk op het bestelde tijdstip voor de deur stond: de studenten waren van het eerste tot het laatste moment verantwoordelijk.

De studenten lieten tijdens de proefweek zien echt in control te zijn. Maximilian: “Voorafgaand aan de test hebben we een goede planning gemaakt, de risico’s goed overdacht en een plan bedacht om dat allemaal te managen. In de praktijk heeft dat goed uitgepakt. We waren goed georganiseerd en konden goed reageren als er iets dreigde mis te gaan.” Sander vult aan: “Het was een heel mooie kans om direct te zien of datgene dat je bedenkt in de praktijk ook echt werkt. En niet met slechts één auto, maar direct met een redelijk aantal. Daardoor hebben we onze resultaten ook echt goed kunnen analyseren.”

Lage drempel

Door een lage prijs en veel service wisten de studenten in de periode veel klanten te trekken. “Een kwart van de mensen had ook nog geen ervaring met autodelen of elektrisch rijden”, aldus Jule. “Zij hebben ons project ook gebruikt om eens een elektrische auto te proberen. Door het gemak en de lage prijs was het een ideale manier voor te kijken of het werkt.” Joachim: “We concludeerden dat het een groot voordeel was dat we door het bezorgen van de auto direct contact met de klanten hadden. We kregen daardoor de gelegenheid ze goed te informeren over het systeem, over de auto en dat versterkte het enthousiasme.”

Multidisciplinaire aanpak

Albert Molderink, als docent-onderzoeker verbonden aan de vakgroep Computer Architecture for Embedded Systems van de faculteit EWI, ziet grote meerwaarde in de multidisciplinaire aanpak in de minor. “Een groep met zo’n brede samenstelling werkt goed omdat je uit verschillende kanten naar het probleem kijkt. Iedereen heeft zijn rol en toegevoegde waarde.” Molderink, leidt samen met Thomas Hoppe en Suzanne Vosslamber (beiden BMS) de minor.

De samenwerking in het living lab bleek een succes. Na afloop kregen de onderzoekers een mooi bericht terug van Lochem Energie, waarin ze aangaven al uit te kijken naar een volgende proef. “Ze hebben ons al gevraagd om mee te denken aan een implementatieplan”, zegt Maximilian. “Er zijn bijvoorbeeld best mogelijkheden dit te koppelen met een werkgelegenheidsproject of slimme combinaties verzinnen met bedrijven. Daar willen ze graag over verder denken.”

Proeftuin Lochem Energie

LochemEnergie is een initiatief van burgers in Lochem die er naar streven in 2030 zelfvoorzienend te zijn in haar eigen energie. Daarvoor kijkt de coöperatie naar diverse aspecten van energieverbruik en opwekking. Samen met bewoners realiseren ze bijvoorbeeld zonnepanelen en stimuleren ze duurzaam vervoer.

De Universiteit Twente is onderzoekspartner van LochemEnergie. Zo onderzochten onderzoekers bij CTIT vorig jaar de maximale piekbelasting van het stroomnet door met pizzaovens en elektrische auto’s een flinke piek te genereren. Die piek gaf een goede impressie van de impact van het steeds groter worden bezit van elektrische auto’s.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)