HomeNieuwsRoboTeam Twente presenteert prototypes

RoboTeam Twente presenteert prototypes

RoboTeam Twente presenteert op 14 december de prototypes van de voetbalrobots waarmee het team naar het WK robotvoetbal in Japan gaat.

Het Twentse robotvoetbalteam werd een half jaar geleden opgericht door UT-student Ewoud Croll, de huidige teamleider. “Ik kreeg na mijn oproep direct veel reacties en we hadden in korte tijd een team van dertien studenten bij elkaar. Er is veel enthousiasme”, zegt Croll. Met de bouw van de robots werd afgelopen zomer begonnen en de eerste prototypes zijn op 14 december te bewonderen.

RoboCup

RoboTeam Twente strijdt in de zomer van 2017 tijdens de RoboCup in Japan mee in de Small Size League. Hun zestal voetbalrobotjes neemt het op tegen teams van over de hele wereld en voetbalt met een golfbal. De robotjes zijn ongeveer 15 centimeter hoog en hebben een doorsnede van 18 centimeter. Boven het veld hangen camera’s die de robots registeren. Het computersysteem naast het veld beslist of de robots een steekballetje, dieptepass of ‘tackle’ uitvoeren. Ook het rijden, mikken en tactische beslissingen gaan automatisch. De studenten mogen de robots tijdens de wedstrijd niet aanraken.
Volgens de organisatie van de RoboCup is het denkbaar dat een team van ‘humanoids’ later deze eeuw kan winnen van de winnaar van het ‘echte’ WK voetbal.

Backspin

“Onze robots moeten in feite alle skills beheersen die echte voetballers ook in huis hebben”, vertelt Ewoud Croll. “Dus schieten, overspelen, verdedigen en ontwijken. We bouwen aan innovaties die andere teams niet hebben. We kunnen er nog niet al te veel over verklappen, maar denk bijvoorbeeld aan een ronddraaiende, rubberen balk die ‘backspin’ aan de bal geeft, zodat de bal beter bij de robot blijft. Vastklemmen van de bal is verboden. We gebruiken hiervoor nieuwe materialen en een innovatief ontwerp. Verder krijgen onze robots speciale wielen, waarmee ze in elke mogelijke richting kunnen rijden. Zoiets is in de industriële robotica nog altijd een utopie.”

Software

Naast de robots in het veld, is het systeem eromheen minstens zo belangrijk. Croll: “Het camerasysteem moet de robots zo goed mogelijk herkennen. Dat is een uitdaging. Verder willen we de bewegingen van onze tegenstanders tijdens de wedstrijd voorspellen.”

Ontwerppresentatie

De ontwerppresentatie van RoboTeam Twente, waar de prototypes te zien zijn, vindt plaats op 14 december (vanaf 15:45 uur) in het DesignLab op de UT. Het team zal vooral ingaan op de ontwerpideeën en de focus ligt op de software.

In het DesignLab ligt een testveld voor RoboTeam Twente. Begin volgend jaar zijn de kwalificaties voor het WK in Japan. In februari neemt RoboTeam Twente het op tegen het robotvoetbalteam van hogeschool Saxion.

Meer info: http://roboteamtwente.nl/