HomeNieuwsVoluit Leven online voor depressieve klachten

Voluit Leven online voor depressieve klachten

In Nederland zijn er miljoenen mensen die last hebben van depressieve klachten. Een van de belangrijkste risicofactoren voor het krijgen van een psychische stoornis is het hebben van depressieve klachten. Vroeg hulp bieden is daarom van belang.

Online interventies zijn gebleken effectief en laagdrempelig bij milde depressies. De drop-out - mensen die de behandeling niet af maken - is echter hoog (60-90%). Dr. Wendy Pots, in november gepromoveerd aan de UT en klinisch psycholoog bij Dimence: “Wij hebben samen met gebruikers en stakeholders een interventie ontwikkeld die gebruik maakt van persuasieve (motiverende) technieken. Zo’n vorm van online therapie waarbij vele technische snufjes zijn ingebouwd kennen we in Nederland nog niet. De drop-out blijkt bijzonder laag; slechts 16% maakte de behandeling niet af.”

Dr. Pots onderzocht voor haar proefschrift onder meer de effectiviteit van een online preventieve interventie ‘Voluit Leven’. Voluit Leven werd geüpgraded met persuasieve technieken; coaching met geautomatiseerde SMS-berichten, getailorde succesverhalen, interactieve oefeningen, geautomatiseerde feedback, multimedia presentaties en video’s. De nieuwe applicatie is tot stand gekomen met hulp van alle stakeholders, waaronder de gebruikers, de ontwikkelaars en de bouwers.

Hoge therapietrouw

De adherentie (therapietrouw) bij de hernieuwde applicatie van ‘Voluit Leven’ bleek hoog: 84% van de mensen hadden minimaal zes sessies gevolgd, en 73% had alle negen lessen afgerond. Volgens dr. Pots heeft de lage drop-out te maken met onder andere de vele technische snufjes die ingebouwd zijn in het programma en het feit dat Voluit Leven online zich niet alleen richt op klachten maar ook op welbevinden.

Effectief op korte termijn

De effectiviteit van het programma bleek vooral heel hoog met name na de eerste 3 maanden in vergelijking met twee controlegroepen. Dr. Pots: “Juist het gegeven dat Voluit Leven op korte termijn erg positief werkt is belangrijk aangezien we uit onderzoek weten dat vroeg ingrijpen bij depressieve klachten relevant en noodzakelijk is.”

Voluit leven online

Voluit Leven online is gebaseerd op een combinatie van de Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en mindfulness, en ontwikkeld voor volwassenen met depressieve klachten. Bij mindfulness gaat het om het vermogen om zonder oordeel je gedachten, gevoelens of lichamelijke sensaties van moment tot moment op te merken. ACT richt zich op het vergroten van psychologische flexibiliteit; de bereidheid emoties, gevoelens en gedachten, en belangrijke waarden in je leven te herkennen en je te committeren aan gedrag dat passend is bij die waarden. “De online behandeling is zowel gericht op klachten als op krachten”, aldus dr. Pots. De Universiteit Twente is momenteel aan het onderzoeken in hoeverre Voluit Leven online aangeboden kan worden via de zorgverzekeraar.

Meer informatie

Dr. Wendy Pots is in november gepromoveerd en werkzaam aan de vakgroep Psychologie, Gezondheid & Technologie aan de UT en GGZ Dimence. Haar proefschrift ‘Living To The Fullest! Mindfulness-based interventions as public mental health interventions for depression’ is opvraagbaar bij persvoorlichter Martine van Hillegersberg.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)