HomeNieuwsUT en Roessingh R&D intensiveren samenwerking

UT en Roessingh R&D intensiveren samenwerking

Roessingh Research and Development (RRD) en de Universiteit Twente intensiveren hun samenwerking.

Vandaag tekenden Miriam Luizink, directeur van RRD, en Ed Brinksma, Rector Magnificus van de UT, een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst met een looptijd van vijf jaar.

RRD en de UT werken al 25 jaar, sinds de oprichting van RRD, intensief samen. Beide partijen voeren onderzoek uit op het grensvlak van technologie en medische wetenschappen en ze willen mensen met een fysieke of cognitieve beperking, door ondersteuning van technologie, optimaal laten functioneren in de samenleving. Met een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst, die vandaag getekend is door bestuurders van beide instellingen, intensiveren RRD en de UT hun succesvolle samenwerking. Door samen te werken bestrijken de UT, Roessingh Research and Development en Roessingh Centrum voor Revalidatie de volledige keten: van (fundamentele) kennisontwikkeling tot implementatie in de zorgpraktijk en de dagelijkse praktijk van patiënten. Grote voordeel hiervan is, dat dit leidt tot technologie en innovaties waaraan daadwerkelijk behoefte is bij medici en patiënten.

RRD en UT hebben afgesproken dat ze onder meer intensief zullen samenwerken op de gebieden robotica en revalidatie en E-health. Ook zullen ze onderzoeken hoe ze gezamenlijk initiatieven kunnen ontplooien op het gebied van nieuwe materialen voor orthesen en prothesen, draagbare sensortechnologie die geïntegreerd is in slimme kleding en op het gebied van lab-on-a-chip sensing technologie.

Binnen de nieuwe overeenkomst zullen beide partijen zich onder meer inzetten om gezamenlijk innovatieve multidisciplinaire programma’s met landelijke bekendheid te creëren en om externe financiering voor hun gezamenlijke onderzoeksactiviteiten te verwerven. Verder zijn er afspraken gemaakt over RRD-onderzoekers die aan de UT willen promoveren en over (deel)aanstellingen van RRD-promovendi aan de UT. De UT zal verder jaarlijks een bedrag van 200.000 euro ter beschikking stellen aan RRD.

Proeftuin

Miriam Luizink, directeur van RRD, is erg tevreden over de samenwerking: “Voor ons is de UT een zeer belangrijke technologische kennispartner. Samen zorgen we ervoor dat de technologie die ontwikkeld wordt, daadwerkelijk aansluit op de behoeften uit de maatschappij. Niet alleen fysiek, maar ook inhoudelijk liggen we dicht bij elkaar. Met hulp van de UT kan RRD nog verder uitgroeien tot een proeftuin voor patiëntgebonden onderzoek.“ Ook Albert van den Berg, wetenschappelijk directeur van UT-onderzoeksinstituut MIRA – het instituut waar een groot gedeelte van het medisch technische onderzoek van de UT is ondergebracht – is blij dat de UT en RRD de banden nog verder aanhalen. “Intensivering van de samenwerking van de UT met RRD biedt veelbelovende mogelijkheden om technisch/wetenschappelijke onderzoek in een topklinische omgeving toe te passen, en levert veel inspiratie uit de praktijk voor nieuwe onderzoeksdomeinen. Door samen op te trekken boren we bovendien nieuwe financieringsbronnen aan voor translationeel onderzoek.”

Resultaten uit het verleden

In de afgelopen jaren hebben UT en RRD samengewerkt op tal van onderzoeksprojecten, met externe financiering die in de miljoenen loopt. Vier wetenschappers van RRD die zijn aangesteld als deeltijdhoogleraar aan de UT, hebben een belangrijke rol gespeeld bij het aanhalen van de banden tussen beide kennisinstituten. Sinds 2012 zijn elf RRD-onderzoekers aan de UT gepromoveerd en naar verwachting zullen voor 2020 ongeveer twintig onderzoekers in hun voetsporen treden. Sinds 2012 hebben RRD en UT meer dan 200 gezamenlijke wetenschappelijke artikelen gepubliceerd en zijn er 77 UT-studenten gestart met een (afstudeer)opdracht bij RRD.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692