HomeNieuwsAmerikaanse inspiratie voor klimaatactieve steden

Amerikaanse inspiratie voor klimaatactieve steden

Hoe maken we snelle stappen in het klimaatbestendig maken van onze steden, dorpen en het platteland?

Met die opdracht gaat een Overijsselse delegatie de komende dagen kennis op doen op bezoek in het Amerikaanse Hoboken.

Het werkbezoek aan Hoboken is een uitvloeisel van de samenwerking die de Universiteit Twente vorig jaar is aangegaan met het Stevens Institute of Technology in Hoboken.

Speciale aandacht tijdens het werkbezoek gaat uit naar Rebuild by Design, een programma van de Amerikaanse overheid om innovatieve oplossingen te vinden voor de door orkaan Sandy overstroomde gebieden langs de Amerikaanse oostkust. In dat met Nederlandse kennispartners tot stand gebrachte programma is veel ervaring opgedaan met interactieve planvorming, financiering en realisatie van tal van integrale maatregelen om steden klimaatbestendig te maken.

Tijdens het werkbezoek trekken bestuurders en experts van onder andere waterschap Vechtstromen, provincie Overijssel, gemeente Enschede en de Universiteit Twente samen op, om in een intensief driedaags programma in gesprek te gaan met sleutelfiguren van en kennis op te doen over het Rebuild by Design-programma.

Samenwerking

Stevens Institute of Technology en de Universiteit Twente hebben in 2015 een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Eén van de launching projects van die samenwerking met de aan de Amerikaanse oostkust gevestigde onderzoeksuniversiteit is een uitwisseling van studenten en medewerkers op het thema stadsintelligentie en waterveiligheid. Het werkbezoek nu aan Hoboken is eveneens een uitvloeisel van die samenwerkingsrelatie

Stevens Institute is een technische universiteit die sterke interesse heeft in de koppeling tussen sociaalwetenschappelijke en technische wetenschappen, een discipline waar de Universiteit Twente met High Tech Human Touch invulling aangeeft. Voor de Universiteit Twente past de samenwerking binnen het internationaliseringsbeleid, waarbij de UT de verbinding zoekt met strategische partners in een internationaal netwerk.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)