HomeNieuwsWorkshop 'Illuminate the Forest'

Workshop 'Illuminate the Forest'

Recent stond het DesignLab in het teken van ‘Illuminate the forest’, het thema van Sources of Innovation in 2015. 2015 is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot ‘International Year of Light and Light-based Technologies’. Dit jaar heeft Phillips Lighting de masterstudenten Industrial Design Engineering en Mechanical Engineering van de UT daarom de opdracht gegeven om een nieuw, innovatief en duurzaam lichtontwerp te maken voor in de openbare ruimte. De objecten worden 2x2x2 meter, er moet gebruik worden gemaakt van LED én de ontwerpen moeten technologie, kunst en ontwerp verbinden. Hoe precies, dat is aan de studenten.

Om de creativiteit en verbeeldingskracht van de studenten een boost te geven, werd op 18 september een intensieve workshopdag gehouden. Daarvoor is Universiteit Twente een samenwerking gestart met de Academie van Verbeelding, een initiatief van Rijksmuseum Twenthe. Vijf bekende kunstenaars en ontwerpers – Jeroen Henneman, Har Hollands, Teresa van Dongen, Willem Hoebink en Ricardo Oliveira de Nascimento – inspireerden de studenten ’s ochtends met korte, indrukwekkende lezingen. Daarna werkten de kunstenaars en ontwerpen in kleine groepen samen met de studenten. Er werd volop geïnspireerd, gevraagd, gemaakt en feedback gegeven.

Het eindresultaat: beter doordachte concepten en slimmere oplossingen. De komende weken maken de studenten prototypes op kleine schaal.

Ben je benieuwd naar de resultaten? De prototypes worden in de week van 26 tot 30 oktober tentoongesteld in de Waaier. Op 27 oktober kiest een jury de allerbeste prototypes. Deze worden uitgewerkt op ware schaal en tentoongesteld tijdens het Frankenstein Festival op 7 en 8 november in de Performance Factory en in januari vormen ze een expositie op de Living Lab Campus.

Meer info over de Academie van Verbeelding: www.academievanverbeelding.nl & www.frankensteinfestival.nl