HomeNieuwsJubileumexpositie Twents Design

Jubileumexpositie Twents Design

Van 2 t/m 23 oktober 2015 exposeren ontwerpstudenten van Saxion en de Universiteit Twente hun ontwerpobjecten in het Wilminktheater in Enschede. Het is de tiende keer dat zij hun werk aan het grote publiek laten zien in het centrum van Enschede. De opening is onderdeel van de Twente Science Night van de UT.

Design 'Made in Twente'

Hoe wordt een gaaf idee een eindproduct? Studenten van de opleidingen Industrieel Product Ontwerpen (Saxion) en Industrieel Ontwerpen (Universiteit Twente) bieden een bijzonder inkijkje in de ontwerpwereld tijdens Twents Design. Het is de tiende editie van deze tentoonstelling, die voor het tweede jaar op rij plaatsvindt in het Enschedese Wilminktheater en voorheen werd gehouden in de Bijenkorf in Enschede.

Tijdens deze gratis toegankelijke expositie zijn de ontwerpopdrachten dagelijks te bezoeken. U kunt met eigen ogen zien hoe de studenten hun technisch inzicht en creativiteit benut hebben om  innovatieve consumentenproducten te ontwerpen. De producten zijn functioneel, toekomstgericht, prachtig vormgegeven en passen bij de doelgroep.

Van toerligfiets tot streetpiano, van houten solar bureaulamp tot mestrobot

Tijdens Twents Design zijn ongeveer 20 consumentenproducten in alle soorten en maten te zien, die in veel gevallen tijdens een stage-opdracht bij een bedrijf zijn ontwikkeld.

Een kleine greep uit de objecten:

• Een toerligfiets op drie wielen, speciaal voor langeafstanden (Kristian Domhof, Saxion)
  • Streetpiano; keyboard met akoestische drum en optie om elektrische instrumenten in te pluggen, om zo een band te vormen in de openbare ruimte (Judith Vissers, UT)
  • Houten bureaulampje op zonne-energie, ontworpen voor kinderen die geen toegang hebben tot elektriciteit. Eenvoudig zelf in elkaar te zetten (Han de Jong, UT)
  • Mestrobot (Pieter Jan Duits, Saxion)

Openingsavond: grondleggers geëerd en studenten vertellen

Tijdens de openingsavond op 2 oktober wordt even stil gestaan bij UT-hoogleraar Arthur Eger en Karin van Beurden van Saxion, de beide grondleggers van Twents Design. Eger nam onlangs afscheid van de UT met een designexpositie in Museum TwentseWelle. Mirjam Bult, vanaf 1 oktober vicevoorzitter van het College van Bestuur van de UT, zet de grondleggers in het zonnetje.

Twee studenten vertellen tijdens de openingsavond over hun passie: ontwerpen. Zij geven inzicht in hun ideeën, dromen, ontwerpfase en natuurlijk hun producten.

Wat: Twents Design
Waar: Wilminktheater, Wenninkgaarde 40 (binnenstad), Enschede
Wanneer: 2 t/m 23 oktober 2015
Programma openingsavond: 2 oktober: 16.30 uur inloop, 17.00 opening expositie, 17.30 borrel, 18.30 uur afsluiting.

Twente Science Night: Celebrate the Light

De opening van Twents Design is onderdeel van de allereerste Twente Science Night van de Universiteit Twente, die in het landelijke Weekend van de Wetenschap plaatsvindt. Op vrijdag 2 oktober bruist de binnenstad van Enschede van de creativiteit en inspiratie. Het thema is Celebrate the Light.
Meer info en programma van de Twente Science Night: www.utwente.nl/twentesciencenight
Saxion neemt deel aan het Weekend van de Wetenschap met de Saxion Technology Day op 3 oktober.