HomeNieuwsUT, Saxion en ROC werken aan scholingsaanbod vluchtelingen

UT, Saxion en ROC werken aan scholingsaanbod vluchtelingen

ROC van Twente, Hogeschool Saxion en Universiteit Twente ervaren een gezamenlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid met betrekking tot de komst van vluchtelingen in Enschede en in de regio. De instellingen willen hier een bijdrage aan leveren.

De instellingen werken momenteel aan een concreet activiteitenaanbod op het gebied van onderwijs, scholing en begeleiding voor de groep vluchtelingen die in Enschede en de regio verblijven. De instellingen zijn hierover tevens in gesprek met de gemeente Enschede, het ministerie OCW, onderwijskoepels en andere relevante partijen.

Meer partijen welkom

“We willen ons aanbod snel kunnen organiseren. Om die redenen richten we ons nu eerst op de samenwerking met Saxion en ROC. Maar als er partijen zijn die willen participeren in het initiatief dan zijn ze uiteraard van harte welkom,” aldus Victor van der Chijs, voorzitter College van Bestuur Universiteit Twente namens de drie instellingen.

De studentenkoepel van de UT, de Studenten KOSS van Saxion en de studentenraad van ROC van Twente juichen het initiatief toe. De Student Union van de Universiteit Twente laat weten: “We vinden dat al onze leeftijdsgenoten de mogelijkheid moeten hebben om onderwijs te volgen aan een onderwijsinstelling. Daarom ondersteunen wij als organisatie het initiatief vanuit de onderwijsinstellingen om de vluchtelingen de mogelijkheid te geven om onderwijs te kunnen volgen. Daarnaast willen wij als studenten meedenken over het bieden van hulp en denken we aan mogelijkheden op het gebied van integratie,  persoonlijke begeleiding, levensvoorzieningen en ontspanning.”

Spontane gedachten

Binnen de instellingen leven al veel spontane gedachten van medewerkers en studenten om iets te betekenen voor de vluchtelingen. De bestuurders van zowel UT, als Saxion en ROC hebben daar veel sympathie voor. De medezeggenschap van de drie instellingen steunen het initiatief eveneens.

Contactpersonen voor de pers: Bertyl Lankhaar T: 053 489 2210, woordvoerder van het College van Bestuur van de Universiteit Twente.
Rob Admiraal T: 06 12 84 86 68, woordvoerder van het College van Bestuur van Saxion.
Els van Riel: 06 290 76 229, woordvoerder van het College van Bestuur ROC van Twente.