HomeNieuwsVolle bak in de Universitent op de Zwarte Cross
Hoken geeft energie
Edwin Dertien
Guus Rijnders

Volle bak in de Universitent op de Zwarte Cross Bezoekersrecord Zwarte Cross met 197.000 gasten

Opnieuw brak de Zwarte Cross het driedaags bezoekersrecord met 197.000 gasten. Regen, wind of zon de Universitent op de theaterweide was bij de mini-colleges van de diverse UT-docenten telkens goed gevuld. Er waren 175 zitplaatsen en soms waren er stoelen tekort. Naast de bevlogen verhalen over wetenschap was er muziek en toonden studenten van Science on Tour diverse proefjes.

Op vrijdag om 17:00 uur na het college van Kerensa Broersen over “de grijze massa op de Zwarte Cross” zette de band in en volgde er een ware polonaise in de Universitent. Wetenschap en muziek blijkt hand in hand te gaan, stilte en aandachtig luisteren tijdens de colleges en meezingen en dansen tijdens het bandje. “Een heerlijke luchtige combinatie van een beetje kennis opdoen en ontspanning”, vertelt Guus Rijnders, initiatiefnemer van de combinatie Universiteit Twente en Zwarte Cross. Het college van Guus Rijnders heette: “Plas ruikt beter dan je denkt!” en trok keer op keer volle zalen. Zelfs presentator Matthijs van Nieuwkerk van De Wereld Draait Door (DWDD) kwam even kort een kijkje nemen in de Universitent.

Zaterdag tijdens de zomerstorm puilde de Universitent extra uit. Mensen kwamen schuilen en luisterde aandachtig naar Edwin Dertien die een mini-college gaf over: “De robots komen, wat nu?”. Hij had zelfs twee robotjes meegenomen naar de Zwarte Cross, waaronder de Dancing Head. Dat is het robotje dat keihard aan het dansen was tijdens het Hi-tech Fashion event van de UT gedurende de Innovatielezing laatst in juni. Tijdens de Zwarte Cross beleeft de Dancing Head allerlei avonturen, maar daar later meer over.

Op zondag tijdens de zonnige middag op de theaterweide was het weer een drukke gezellige dag. De Universitent was weer helemaal vol en mensen moesten staan. De wetenschappers spraken het publiek toe vanuit een houten kerkje. “Mijn hersenpan is immers ook een tempel!”, aldus festivalprofessor Tante Rikie.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)