HomeNieuwsWater Footprint Network verhuist naar International Water House

Water Footprint Network verhuist naar International Water House

Het Water Footprint Network verhuist op 1 september 2015 naar het International Water House in Den Haag. Het fundament van het Water Footprint Network werd gelegd door waterprofessor Arjen Hoekstra van de Universiteit Twente.

“Met deze verhuizing begint een spannend nieuw hoofdstuk voor Water Footprint Network” aldus directeur Ruth Mathews tijdens de ondertekening van het contract voor de nieuwe kantoorlocatie. “Vanaf onze vestiging in 2008 is de interesse in de waarde van de watervoetafdruk voor het aanpakken van de mondiale watercrisis snel gegroeid en is onze rol als netwerk enorm toegenomen. Vanuit deze centraler gelegen locatie kunnen we nu nog scherper reageren op de toenemende vraag naar onze deskundigheid en kunnen we onze invloed dus nog verder uitbreiden.”

Fundament in Twente

In de beginjaren van het Water Footprint Network vormde de Universiteit Twente nog de ideale locatie: men had daar directe toegang tot de ‘vader’ van de beoordelingstechnologie voor de watervoetafdruk, professor Arjen Hoekstra, en zijn onderzoeksteam. Vanuit die uitvalsbasis had de organisatie alle ruimte om te groeien, zowel qua omvang als qua kennis.

“Ik ben erg trots op deze verdere ontwikkeling van mijn werk,” zegt Arjen Hoekstra: “Het Water Footprint Network is de UT zo langzamerhand ontgroeid. Het netwerk is inmiddels een betrouwbare mondiale speler op het gebied van duurzaam watermanagement. Vanuit een centralere locatie kan de organisatie haar netwerk verdere uitbreiden en verder werken aan haar vermogen om anderen te inspireren zich in te zetten voor eerlijk en intelligent gebruik van het mondiale zoet water.”

“De huidige verhuizing had nooit kunnen worden gerealiseerd zonder het stevige fundament dat is gelegd door professor Hoekstra en de Universiteit Twente. We zijn hen uitermate dankbaar voor hun goede zorgen tijdens onze beginjaren. Uiteraard hopen we dat we in de toekomst onze hechte samenwerking kunnen voortzetten,” voegt Mathews toe.

Het International Water House is een verzamelpunt voor de Nederlandse watersector en haar internationale partners en is tevens de thuisbasis van overige organisaties die actief zijn op het gebied van watergerelateerde problematiek, zoals het IRC en van de andere oprichters van het Water Footprint Network, het Netherlands Water Partnership (NWP). Het Water Footprint Network staat in een nauw verband met de misse van Den Haag om vrede en gerechtigheid te bevorderen. De meer centraal gelegen locatie van de stad biedt de organisatie betere mogelijkheden om haar werkzaamheden over het voetlicht te brengen bij een breder publiek en om haar uitbreiding voort te zetten. Kortom, de organisatie is zo beter gepositioneerd om haar doelstellingen te verwezenlijken.

Water Footprint Network

De missie van het Water Footprint Network is om wetenschappelijk onderbouwde praktische oplossingen en strategische inzichten te bieden op grond waarvan ondernemingen, overheden, particulieren en kleinschalige producenten kunnen werken aan de manier waarop wij de zoetwaterbronnen binnen de mondiale limieten gebruiken en verdelen.