HomeNieuwsRijksmuseum Twenthe en UT verbinden kunst en high tech in lezingenserie

Rijksmuseum Twenthe en UT verbinden kunst en high tech in lezingenserie

Rijksmuseum Twenthe en de Universiteit Twente houden in mei en juni een bijzondere lezingen- en workshopcyclus, ‘Dream it, make it, share it!’ De cyclus bevat vijf edities met tien inspirerende lezingen en workshops rond het thema creatieve technologie en innovatie. Tijdens de sessies ontmoeten studenten en het bedrijfsleven elkaar, en worden ze geïnspireerd door boeiende sprekers met indrukwekkende internationale trackrecords op het gebied van kunst, techniek en innovatie.

De sprekers gaan in op de nieuwe technologieën en innovaties die de toekomst beïnvloeden. Hoe zien die eruit en door wie worden ze gemaakt? Wat gebeurt er wanneer kunst, technologie en innovatie samenkomen? En wat betekenen de ontwikkelingen op het gebied van tech, art & ondernemerschap voor bedrijven?

Gezamenlijk initiatief

De lezingenserie is een gezamenlijk initiatief van de Academie van de Verbeelding (een nieuw initiatief van Rijksmuseum Twenthe) en de Universiteit Twente. De Academie van Verbeelding wordt opgericht vanuit Rijksmuseum Twenthe. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met onder andere de Universiteit Twente. Voordat de Academie van Verbeelding in het najaar start met een volledige programmering, wordt een aantal coproducties georganiseerd. ‘Dream it, make it, share it!’ is daarvan de allereerste.

In de Academie van Verbeelding komen onderzoekers, ondernemers, startups, studenten, kunstenaars, ontwerpers en techneuten samen. Rondom actuele thema’s worden intensieve werksessies, trainingen, leadership programmes, (summer) schools, workshops, lezingen en thema-avonden georganiseerd.

Voor de Universiteit Twente biedt de lezingenserie een mooie gelegenheid de inhoud van opleidingen te koppelen aan de opgave van het bedrijfsleven in de regio. Aan de workshops nemen tachtig eerstejaars studenten Creative Technology aan de Universiteit Twente deel. Zij zijn op dit moment volop bezig zijn met hun installaties voor GOGBOT (dat plaatsvindt in september) en krijgen middels de lezingen en workshops inspiratie voor hun creaties.

Programma

De serie bestaat uit tien prikkelende lezingen door internationaal gerenommeerde kunstenaars en designers, gevolgd door praktische innovatieworkshops. In deze workshops komen diverse innovatietools aan bod: creatieve denktechnieken, trends in ICT, groei door denken vanuit de customer journey. Dr. Mariëlle Stoelinga, docent Creative Technology aan de Universiteit Twente, leidt de deelnemers door het programma van workshops en lezingen. Tot de sprekers behoren dr. ir. Edwin Dertien (docent Robotics & Mechatronics Universiteit Twente), Giels Brouwer (startup ondernemer van het succesvolle SciSports), interaction artist Sylvain Vries, en future concept designer Kristin Neidlinger. Neidlinger runt een succesvolle onderneming uit Sillicon Valley en is als Artist-in-residence verbonden is aan Create. Haar wearable technology/smart kleding is regelmatig op de catwalk te zien.

Achtereenvolgens komen de onderwerpen E-Motion (1 mei), Sound & Light (8 mei), Technopoetry – Twente Biënnale (29 mei), Wearable Tech (5 juni) en Tech & Entrepreneurship (19 juni) aan de orde. De sessies worden afwisselend gehouden in het Rijksmuseum Twenthe en het DesignLab van Universiteit Twente.

Aanmelden

Geïnteresseerde ondernemers kunnen zich inschrijven voor deelname aan de lezingenserie. Meer informatie daarover vind je in het Professional Learning & Development-gedeelte van de site.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)