HomeNieuwsWedstrijd papieren vliegtuigjes gooien voor studenten

Wedstrijd papieren vliegtuigjes gooien voor studenten Red Bull Paper Wings komt naar Enschede

Op donderdag 26 maart doen UT-studenten een gooi naar de finale van de Red Bull Paper Wings-wedstrijd in Salzburg. Het is de vierde en laatste Nederlandse voorronde van Paper Wings. In deze grootste papieren-vliegtuigjes-gooien-wedstrijd ter wereld nemen studenten uit 57 landen het massaal tegen elkaar op. De studenten worden uitgedaagd met hun vliegtuigje de grootste afstand gooien, de langste vliegtijd te behalen of de meest creatieve vlucht te maken.

Na Delft, Rotterdam en Groningen vindt donderdag van 12:00-16:00 uur alweer de laatste voorronde voor Red Bull Paper Wings plaats. De kantine van gebouw De Horst op de Universiteit Twente zal worden omgetoverd tot een Paper Wings landingsbaan, waar iedereen een gooi kan doen naar de finale. De middag wordt aangekleed met veel muziek en spektakel.

Drie disciplines

Kwalificeren kan op drie onderdelen: het afleggen van de grootste afstand, de langste vliegtijd of de meest creatieve vlucht. Tijdens eerdere voorrondes werden er al afstanden gegooid van 26 meter of een vliegtijd bereikt van zo’n tien seconden. Ruimte voor verbetering is er zeker nog in Nederland. Het huidige wereldrecord staat op 27,6 seconden vliegen en de grootste afstand ooit afgelegd met is 63.19 meter.

Juryleden Solar Team Twente

Onder streng toezicht van een jury wordt bepaald welke studenten naar de Nationale Finale vliegen. De jury bestaat onder meer uit teamleden Timothy Teoh, Maarten van Poppelen en Justine Wolters van Solar Team Twente.
De landelijke finale vindt plaats op 19 april in Amsterdam. Hier wordt bepaald welke winnaars vliegensvlug naar Salzburg vliegen voor het officiële Paper Wings WK op 8 en 9 mei.

Voor regels en meer informatie check de website www.redbullpaperwings.com.
Aanmelden? Dat kan hier of ter plekke in De Horst. Op de website tevens wat tips voor het vouwen van het perfecte vliegtuigje. Een voorproefje:
·         Het zwaartepunt van het vliegtuigje bepaalt in welke richting het vliegt. Zorg er daarom voor dat dit punt zo ver mogelijk naar voren ligt door het papier bij de neus dubbel te vouwen.
·         De vleugels moeten dun en plat zijn. Deskundigen verschillen van mening over de vraag of een vleugelprofiel wel of niet nodig is. Een meerderheid denkt van niet.
·         Door de vleugeluiteinden te vouwen, kun je de vliegrichting van het vliegtuigje beïnvloeden. Voor een nog sterker effect kun je rolroeren aanbrengen (gebruik hiervoor een schaar).