HomeNieuwsUT eerste Nederlandse universiteit in deelname Google Online Marketing Challenge
GOMC

UT eerste Nederlandse universiteit in deelname Google Online Marketing Challenge

Tweedejaars studenten Business Administration aan de Universiteit Twente doen in het nieuwe keuzevak Digital Marketing voor Networked Business mee aan de Google Online Marketing Challenge (GOMC). Het vak brengt studenten in contact met alle aspecten van de hedendaagse digitale marketing en ook met onderwerpen als Big Data, Social Media Marketing  ‘Internet of Things’ en Neuromarketing. De UT is de eerste Nederlandse universiteit die met haar vakken deelneemt aan deze wedstrijd.

De jaarlijkse Challenge georganiseerd door Google brengt studenten in contact met de praktijk van Search Engine Marketing en in het bijzonder met de Search Engine Advertising (ook bekend als Pay-Per-Click). Gedurende drie weken werken studenten in groepjes aan een Google AdWords campagne voor een bedrijf of non-profit organisatie en zij concurreren met meer dan 3.000 groepen studenten van over de hele wereld. De wereldwijde winnaar krijgt een reis van een week naar het hoofdkantoor van Google in San Francisco. Verder zijn er prijzen voor regionale winnaars en winnaars in speciale categorieën.

Beoordeling
De evaluatie van de groepen is gebaseerd op drie elementen. Het rapport over de pre-campagne moet Google goedkeuren. Google let als tweede element op de Google- benchmarks zoals de CPC (Cost per Click), CTR (Click Through Rate) en het conversiepercentage. De post- campagne tenslotte wordt beoordeeld door een academisch panel.

Voordeel voor bedrijven
De drie weken durende campagne financiert Google met een bedrag van $ 250 US voor iedere groep. Dit betekent geen kosten voor de deelnemende bedrijven: bedrijven krijgen gratis een AdWords- campagne gedurende drie weken. Dit levert hen vrijwel zeker nieuwe bezoekers op en misschien nieuwe klanten. Zestien organisaties uit Twente, Leeuwarden en Duitsland doen mee. "We verbinden zo onderwijs en onderzoek met de praktijk," aldus docent Sjoerd de Vries.  De studenten hebben inmiddels de instructies ontvangen van een van de top partners van Google in Nederland.

Goed op je CV
Online adverteren is een snel groeiende markt met alleen al in de VS een omvang van 140 miljard dollar in 2014. Google heeft een substantieel aandeel in de totale markt met 45 miljard US $ in search advertising vorig jaar. “Op dit terrein is er veel vraag naar specialisten in Nederland en wereldwijd. De studenten Business Administration krijgen door deze Google Challenge een carrière impuls en dat staat goed op hun CV,” concludeert Efthymios Constantinides (docent Digital Marketing).

Meer informatie
Voor studiezoekers: Bachelor’s programme International Business Administration

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)