HomeNieuwsVici-beurzen van anderhalf miljoen voor Herman van der Kooij en Allard Mosk

Vici-beurzen van anderhalf miljoen voor Herman van der Kooij en Allard Mosk

UT-onderzoekers Herman van der Kooij en Allard Mosk ontvangen een Vici-beurs van anderhalf miljoen euro. Dat heeft NWO vandaag bekend gemaakt. Van der Kooij zal zijn beurs inzetten voor onderzoek naar een flexibel robotpak dat mensen met een verlamming ondersteunt bij het lopen. Mosk gebruikt de beurs voor onderzoek om beeldinformatie uit verstrooid licht te halen.

Herman van der Kooij

Herman van der Kooij is hoogleraar in de groep Biomedische Werktuigbouwkunde van onderzoeksinstituut MIRA en de faculteit CTW. Het flexibele pak is volgens Van der Kooij de vervolgstap op de ontwikkeling van draagbare exoskeletten. De bestaande exoskeletten zijn relatief zwaar, onhandig, groot en niet gebruiksvriendelijk. “Scharnieren en stangen maken het dragen van bestaande exoskeletten niet makkelijk”, beseft Van der Kooij. “Het is meer een robot dan een pak waar de patiënt in loopt. Daar willen we iets aan doen.”
Van der Kooij gebruikt de beurs daarom om een soepel robotpak te ontwikkelen dat verlamde mensen ondersteunt bij het lopen en dat je bovendien kan aantrekken als een broek. Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met de TU Delft, waar Van der Kooij tevens een dag in de week werkt, en de universiteiten Harvard en Carnegie Mellon University.

In onderstaande video vertelt Herman van der Kooij over zijn onderzoek.

Allard Mosk

Allard Mosk van de MESA+ leerstoel Complex Photonic Systems (COPS) gaat de beurs inzetten voor fundamenteel onderzoek om beeldinformatie uit verstrooid licht te halen. Als je licht door een verstrooiend materiaal stuurt, zoals huid of papier, dan gaat de beeldinformatie van dat licht normaliter verloren. Kortom: je kunt niet zien wat er zich achter het materiaal bevindt. Mosk werkt aan een nieuwe methode om deze informatie wel te kunnen verkrijgen. “Dit doe ik op een manier die breekt met alle afbeeldingstechnieken tot nu toe. Met mijn onderzoek wil ik op een niet-destructieve manier kijken naar dingen waarnaar je normaal niet kunt kijken.” De oplossing hiervoor ligt bij de lichtpulsen die Mosk gebruikt. “We kunnen licht zo vormen dat het een specifieke vraag over een voorwerp beantwoordt. Is het bijvoorbeeld langwerpig of rond, glad of stekelig?”
Het gaat om fundamenteel onderzoek, maar de verworven kennis kan volgens Mosk op zeer verschillende vlakken worden toegepast. Een voorbeeld is het kijken diep in nanostructuren, zoals microchips. Het bedrijf ASML is bijzonder geïnteresseerd in de mogelijke toepassingen van dit onderzoek en stelt een postdoc positie beschikbaar om de aansluiting met technologische ontwikkelingen te versterken.
Andere mogelijke toepassingen zijn medische beeldvormingstechnieken om door de huid heen te kijken, of zelfs methodes om door verflagen van schilderijen heen te kijken. Mosk zal de beurs onder meer inzetten om twee promovendi en twee post-docs aan te nemen. Dit is de derde Vici-beurs die in de leerstoel COPS is toegekend; Willem Vos en Pepijn Pinkse waren eerdere succesvolle indieners.

Vici-beurs

De persoonsgebonden Vici-beurs van NWO is bestemd voor gevorderde onderzoekers. De beurs is bedoeld om de komende vijf jaar onderzoek te doen en een eigen onderzoeksgroep op te bouwen. In totaal dienden deze ronde 216 wetenschappers een voorstel in, waarvan er 36 werden toegewezen; een toekenningspercentage van 17 procent.