HomeNieuwsUT werkt mee aan gidsrobot Schiphol

UT werkt mee aan gidsrobot Schiphol Eerste tests vanaf 30 november op de luchthaven

De Universiteit Twente (UT) ontwikkelt samen met zes andere Europese partners een gidsrobot voor KLM-passagiers op Schiphol. Na ruim twee jaar van bouwen en programmeren start vanaf maandag 30 november de eerste test met deze ‘Spencer’ robot op de luchthaven. De robot helpt KLM om overstappende passagiers op de drukke luchthaven zo snel en efficiënt mogelijk van de ene naar de ander gate brengen. Hij beschikt over gedetailleerde plattegronden van het vliegveld en laserogen waarmee de robot onder andere afstanden kan meten.

Dagelijks missen veel reizigers hun aansluitende vlucht door bijvoorbeeld vertragingen, te korte overstaptijden, problemen met het vinden van de weg of taalbarrières. De Spencerrobot dringt deze problemen terug en helpt daarmee KLM om de klanttevredenheid te verhogen en het aantal passagiers dat een vlucht mist te reduceren. De ontwikkelaars hebben de robot zo geprogrammeerd dat hij niet door groepen mensen heen rijdt, maar netjes wacht als er een grote groep voorbij komt. Ook controleert Spencer of alle mensen die de robot volgen nog in de buurt zijn, zodat er niemand wordt achtergelaten.

Autonome gidsrobot

De vakgroep Human Media Interaction (faculteit EWI, instituut CTIT) van prof. Vanessa Evers van de Universiteit Twente onderzoekt welk gedrag van de Spencerrobot door de passagiers als sociaal acceptabel wordt gezien. Spencer moet in staat zijn om groepen te herkennen, moet rekening houden met groepsgedrag en obstakels zoals bagagetrolleys herkennen. Daarnaast zal Spencer ook proactief inspelen op onvoorziene situaties.

“Bij het gedrag van Spencer moet je denken aan de snelheid waarmee de robot rijdt, de afstand van de robot ten opzichte van groepen mensen en zijn houding in sociale situaties op het vliegveld”, zegt UT-promovendus Michiel Joosse, die meewerkt aan de ontwikkeling van de robot. “Zo moet de robot bijvoorbeeld wachten tot er een grote groep voorbij komt en moet de robot controleren of de mensen die volgen, nog in de buurt zijn. We hebben inmiddels een grote stap gezet naar een autonome gidsrobot op Schiphol.”

KLM: ‘Robotica is belangrijke ontwikkeling’

Michel Pozas, Vice President Customer Innovation & Care bij Air France-KLM, is enthousiast over het project. “De komst van robotica is voor ons een belangrijke ontwikkeling, waar we op voorbereid zijn en ook mee willen testen. KLM is van mening dat robotica de komende jaren een toenemende impact zal hebben op de luchtvaart. Op verschillende vlakken zijn we bezig met technische testen, waarmee we willen achterhalen hoe en of robotica past in onze processen. Deze ontwikkelingen passen geheel binnen KLM’s doelstellingen met innovatie als één van de belangrijkste pijlers. Robotica heeft voor KLM als mogelijk doel het personeel en de klanten nog beter te ondersteunen met innovatieve technieken.”

De tests worden tot en met 4 december in het Schengengedeelte van de luchthaven uitgevoerd. Hierbij zijn nog geen passagiers betrokken. In maart 2016 vinden er nieuwe, openbare tests en demonstraties plaats met de vernieuwde robot.

SPENCER project

SPENCER, gestart in 2013, is een driejarig project, mede gefinancierd door de Europese Commissie. De EU draagt zo’n 3,2 miljoen euro bij aan het project. Het totale budget is 4,3 miljoen euro. Het Zwitserse bedrijf BlueBotics bouwde de robot voor KLM, die de eindgebruiker zal zijn. De projectpartners zijn naast de Universiteit Twente en KLM de Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, de Technische Universität München, Centre National de la Recherche Scientifique in Toulouse, de Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen en Örebro University.