HomeNieuwsMedewerkers UT positief over collegialiteit en samenwerking
Vlag

Medewerkers UT positief over collegialiteit en samenwerking

Voor de derde keer in de afgelopen zes jaar is het medewerkersonderzoek onder medewerkers van de UT dit jaar in september gehouden, uitgevoerd door onderzoeksbureau Effectory. Het College van Bestuur is 23 november jl. geïnformeerd over de hoofdlijnen van de uitkomsten hiervan.

In totaal heeft 50,3% (1.411) van de medewerkers de vragenlijst in september ingevuld. Een lichte daling ten opzichte van de voorgaande meting in 2012 toen er een respons van 56,7% (1.800) was. De UT scoort in totaal een 7,2 op bevlogenheid en een 7,0 op betrokkenheid en tevredenheid. De vorige meting gaf men een iets hoger overall score, namelijk een 7,4.

Opvallende uitkomsten zijn onder andere dat medewerkers van de UT positief zijn over de ontwikkelmogelijkheden die de universiteit ze biedt en men vindt dat er voldoende de kans wordt geboden om te doen waar men goed in is. Collegialiteit en samenwerking worden zeer positief beoordeeld, met maar liefst een score van 8,1. Ook staat men achter de doelstellingen van de UT. De werkdruk blijft een aandachtspunt, maar wordt in deze respons lager ervaren ten opzichte van de vorige meting in 2012. Aandachtspunten liggen in het concretiseren van visie en doelen, het verminderen van de bureaucratie en het verbeteren van de interne communicatie en samenwerking met collega’s buiten de eigen discipline en/of eenheid.

“Het College herkent de uitkomsten. Over het algemeen zijn we met z’n allen behoorlijk tevreden over het werken bij de UT. Er zijn niettemin aandachtspunten waar aan gewerkt moet worden. Het College vindt het dan ook van groot belang om die punten serieus en gedegen te bespreken. Daar nemen we de komende periode de tijd voor,” aldus Collegevoorzitter Victor van der Chijs.

Op een aantal aandachtsgebieden lopen al initiatieven. Zo is er binnen HR en CES een pilot gestart op het gebied van performance management waarbij het werken aan resultaat via de jaargesprekken centraal staat. De verbinding tussen de individuele bijdrage aan de visie en doelen van de UT en het sturen op resultaat zijn zo concreet zichtbaar te maken. Daarnaast is het ‘lean’ werken binnen de diensten geïntroduceerd, om processen zo efficiënt mogelijk in te richten, bureaucratie tegen te gaan en multidisciplinaire samenwerking te stimuleren. Verder zijn er het afgelopen jaar verschillende deelgebieden van de nieuwe strategie van de UT “Vision 2020” geconcretiseerd in projecten, zoals CuriousU Summerschool, Strategisch Business Development, DesignLab, Classroom of the future, de eerste twee MOOCs en de voorbereidingen voor Engelstalige Bacheloropleidingen.

Het College van Bestuur gaat de komende tijd onder andere met decanen, wetenschappelijk directeuren, directeuren van de diensten en met de medezeggenschap het gesprek aan over de aandachtspunten. Het College vraagt ook van leidinggevenden dat zij met hun eigen eenheid in gesprek gaan over de uitkomst van het onderzoek. Graag krijgt het College de input uit het primaire en ondersteunende proces, gericht op de verdere ontwikkeling van de organisatie en op wat er nodig is om van de UT een nog betere, aantrekkelijker en doelmatige organisatie te maken om voor te werken.

Bertyl Lankhaar, Woordvoerder College van Bestuur, tel 053 489 2210

Meer informatie: vind hier de samenvatting van het rapport. Het rapport staat op intranet, dit is te bekijken via het UT-netwerk of via VPN verbinding.

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)