HomeNieuwsOfficiële samenwerking CBS en UT
CBS-heerlen

Officiële samenwerking CBS en UT

Vrijdag 27 november ondertekenen het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Universiteit Twente (UT) een samenwerkingsovereenkomst. De samenwerking is gericht op innovatie van sociaal-wetenschappelijk onderzoek. CBS biedt onderzoekers aan de UT een enorme bron aan informatie over de Nederlandse samenleving. Tegelijkertijd krijgt CBS de mogelijkheid om vanuit nieuwe wetenschappelijke invalshoeken nog beter gebruik te maken van big data en deze inzichtelijker te maken voor onder meer de overheid, het bedrijfsleven en het brede publiek.

De ondertekening, door directeur-generaal Tjark Tjin-A-Tsoi en CvB-voorzitter Victor van der Chijs, vindt plaats aan het einde van het ‘UT-CBS Data camp’. Een week lang hebben onderzoekers van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica en de faculteit Behavioural, management and Social Sciences samen met onderzoekers van CBS gewerkt aan onderzoeksvragen over uiteenlopende onderwerpen uit sociale en gezondheidswetenschappen, de economie en logistiek.

UT-onderzoekers kunnen in Datalab werken met een speciale CBS-terminal. Deze terminal staat in een beveiligde omgeving  en maakt het de onderzoekers zo mogelijk  om met CBS-data te werken conform de wet- en regelgeving op het gebied van privacy.

CBS levert de statistische informatie die inzicht biedt in de maatschappelijke en economische ontwikkelingen  in Nederland. CBS is onafhankelijk en deelt zijn informatie en kennis met overheden, politiek, wetenschap, media, het bedrijfsleven en burgers via onder meer www.cbs.nl, @statistiekcbs (Twitter) en facebook.com/statistiekcbs.

Contact bij de UT: dhr. Sjoerd van Tongeren, 053 489 3914

Contact bij CBS: CBS Persdienst, 070 337 4444

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)